Sådan laver du den bedste søgeordsanalyse til dit SEO

Søgeordsanalyse handler i første omgang om at definere, hvilke søgeord jeres målgruppe bruger i søgemaskinerne for at finde firmaer og produkter som jeres. Dernæst analyseres jeres side for, hvilke søgeord den allerede ranker på i søgemaskinerne og der lægges en plan for, hvordan de øvrige søgeord implementeres på siden.

Ved du hvad folk søger efter, når de prøver at finde firmaer eller produkter som jeres på nettet?

Selvom du sikkert har en god ide om det, bliver du oftest overrasket over, hvad det reelt set er, folk leder efter.

For med din viden om jeres firma og de produkter, I sælger, bruger du sikkert en hel anden terminologi og andre ord end folk, der ikke ved ret meget om de produkter og tjenester, I tilbyder.

Du kan selv prøve at få en ide om, hvilke søgeord og -fraser folk bruger, når de søger inden for jeres fagområde. Prøv at angive et navn på jeres vigtigste produktkategori eller tjeneste på f.eks. keywordtool.io eller ubersuggest.org. Der vil sikkert være flere af resultaterne, der overrasker dig.

Den søgeordsanalyse jeg foretager, når jeg arbejder med SEO, er noget mere detaljeret. Den afdækker alle de søgeord, folk bruger for at finde jeres firma og produkter. Når jeg kender disse ord, kan jeg analysere jeres eksisterende webside og finde ud af, hvilke af søgeordene I allerede har indhold om.

Ud fra denne viden kan jeg lægge en plan for:

  • hvordan I skal strukturere jeres webside, så Google lettere kan se, hvilke søgeord der er de vigtigste
  • hvordan I kan forbedre placeringen i søgeresultaterne for de søgeord, I allerede har indhold om
  • hvilket nyt indhold, der skal udvikles til siden, for at sikre at I bliver fundet på de søgeord, folk rent faktisk bruger.

Sådan definerer jeg søgeordene

Ud fra de tjenester og produkter I sælger på jeres webside, afdækker jeg hvilke søgeord folk bruger, for at finde disse. For hvert søgeord undersøger jeg også hvor stor konkurrencen på søgeordet er.

Jo flere søgninger, der er på søgeordet, jo vigtigere er det at få gode placeringer på. Samtidig gælder det, at jo mere konkurrence der er, jo flere ressourcer skal der sættes ind på at få søgeordet højt placeret på første side i søgeresultaterne.

Brug din analyse til AdWords også!

Din søgeordsanalyse skal ikke bare bruges til din SEO.

Det skal også bruges til din AdWords! Det giver dig det bedste udgangspunkt for at få det bedste afkast!

Husk på, at på Google er det vigtigt, at I altid ligger højere placeret end jeres konkurrenter på de vigtigste søgeord. De værste konkurrenter er dem, der ligger højere placeret end jer! Så dem tager jeg naturligvis et nærmere kig på, så jeg kan lægge en slagplan for, hvordan jeg får jeres firma op foran dem.

Prioritering af søgeord

Når jeg kender alle søgeordene, fortager jeg en prioritering af dem i samarbejde med jer. Denne prioritering kommer til at danne grundlaget for, hvordan jeres websites navigationsstruktur skal opbygges.

Google anser navigationsstrukturen som et udtryk for, hvad der er vigtigst for jeres firma at blive fundet på. Hele menustrukturen er en træstruktur, der fortæller Google, hvordan I har prioriteret de enkelte søgeord i forhold til hinanden.

En søgeordsanalyse er det 21. århundredes markedsanalyse

Hver side i menustrukturen ranker for sit eget søgeord. Forsiden er toppen af hierarkiet. Det søgeord, der er nævnt på forsiden, anses for det vigtigste. I praksis er det også oftest det søgeord, der er mest konkurrence om. Det er derfor, det er vigtigt at have en god, lang beskrivende tekst på forsiden om dette søgeord. Det giver mest mulig vægt til placeringen af jeres site for det pågældende søgeord i søgeresultaterne.

Prioriteringen af søgeord afspejler sig i jeres menustruktur

prioritering af søgeordDet første underniveau i menustrukturen er det, der udgør menuen på jeres forside.

Menuen skal derfor indeholde jeres vigtigste søgeord og de underliggende sider under hvert menupunkt, skal rangere de underliggende søgeord på en sådan måde, at Google nemt kan forstå den indbyrdes sammenhæng og prioritering.

Baseret på den menustruktur, jeg kommer frem til, kan jeg anbefale at flytte rundt på siderne på dit eksisterende website. Praktiske menupunkter som f.eks. ”Om” eller ”Blog” vil naturligvis stadig indgå i menuen, men de har nok fået en lidt anden placering, end de havde, før jeg gik i gang.

Indholdsoptimering

Derefter kan jeg gå i gang med at lægge en plan for, hvordan jeg får bedre placeringer for de søgeord, I allerede ranker på og hvordan jeg skaber nyt indhold til de søgeord, I ikke har noget indhold om endnu.

Google sender besøgende i retning af websites, der indeholder de bedste informationer om det emne, deres brugere har søgt på. Derfor er kvalitet alfa omega, når indholdet skal udarbejdes.

For det meste starter jeg med at få produceret indhold til alle de vigtigste søgeord, der ikke allerede er indhold til, samt optimere indholdet for de søgeord, I allerede rangerer på. Indholdet kan enten produceres af jer selv eller nogle af vores dygtige tekstforfattere.

Indhold til mennesker sikrer gode placeringer i Google

Når jeg udvikler nyt indhold, lægger jeg meget vægt på, at indholdet er skrevet og produceret for mennesker. For det er rigtige mennesker, der bliver til jeres kommende kunder. Det er samtidig lige præcis, hvad Googles kendte Panda-, Penguin- og Hummingbird-algoritmer belønner. Derfor er du automatisk sikret, at det indhold jeg producerer ikke bliver straffet af Google – og det kan nemt udrangere dine konkurrenter, hvis de stadig ikke har forstået disse vigtige algoritmer.

skriv til mennesker

Optimeringen af eksisterende søgeord foregår oftest ved at få skrevet mere indhold eller få skrevet indholdet om, så det lever op til kunderne og Googles algoritmer. Samtidig får jeg skrevet bedre meta descriptions til de enkelte sider.

Meta descriptions er den overskrift og beskrivende tekst, der vises om siden i søgeresultaterne. Det er med andre ord en reklame for indholdet på jeres side og teksten her skal være både fængende og sælgende. Så er der en større chance for, at Googles brugere vælger jeres side frem for konkurrenten.

Longtail søgninger

Longtails er de søgeordsfraser eller sætninger, folk anvender. Det kan f.eks. være ”Hvordan sætter jeg x op”, ”Hvordan finder jeg en billig y” eller ”Hvordan får jeg nemmest fat i z”.

Det er ikke særlig tit, folk bruger så lange sætninger i deres søgning. Så derfor er konkurrencen på Google væsentlig lavere på disse lange sætninger. Derfor handler det op at regne de mest populære longtail-søgninger ud og skabe indhold, der matcher søgningen eksakt. Det kan eksempelvis være ved at have samme overskrift som søgningen. Som en tommelfingerregel er longtail besøgende længere i købsprocessen, da de oftes ved, hvad de søger efter.

En kontinuerlig proces

Søgeordsanalyse og optimering af disse er en kontinuerlig proces. For jeres konkurrenter vil hele tiden forsøge at tilkæmpe sig en bedre placering på Google end jer. Derfor kan I ikke hvile på laurbærerne. I er hele tiden nødt til at holde øje med jeres placeringer og optimere indholdet på jeres website, for at styrke jeres position.

Det kan jeg naturligvis hjælpe jer med. Med en fast aftale med os, er I altid sikret den bedste placering på Google og undgår, at konkurrenterne pludselig overhaler indenom på jeres vigtigste søgeord. Så kontakt os i dag for en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan forbedre jeres websites placering med en effektiv søgeordsanalyse.

Flere ressourcer om søgeordsanalyser