Som erfaren online marketer har jeg efterhånden samlet en stor viden om søgemaskineoptimering (SEO). Den øser jeg gerne ud af, så her får du min helt egen, personlige store guide til, hvordan du kommer til at ranke højere i søgemaskinerne med din hjemmeside.
SEO (også kendt som search engine optimization) går groft forenklet ud på, at gøre det nemmest muligt for din målgruppe at finde dig eller dit firma på Google og de andre søgemaskiner. Det gør du ved at stå øverst – eller som minimum på side 1 – i de organiske søgeresultater.
Modsat finder du Google AdWords, som er en PPC (pay-per-click) annonceringsform, hvor du har mulighed for at få øjeblikkelig trafik.
Min tilgang til SEO har hjulpet utallige virksomheder med at omsætte for mange millioner kroner. Jeg hjælper dig gratis igang. Send en e-mail til kontakt@sasa-kovacevic.dk
Indhold på denne side:
Hvordan sikrer du dig en gode placeriner?
De organiske søgeresultater er dem, der ikke er sponsoreret, i modsætning til annoncerne i højre side og i toppen af siden.
De er betalte i modsætning til organiske søgeresultater. Dem kan man ikke betale sig til. Her er det udelukkende Googles vurdering af indholdet på de enkelte sider, der afgør hvem der står øverst i den pågældende søgning.
Til dagligt arbejder jeg med SEO hos Obsidian Digital, hvor vi laver dedikeret arbejde som virker.
Jo højere oppe i de organiske søgeresultaterne, du står, jo større er chancen for, at folk vil klikke på linket til din side, før de klikker på konkurrenterne.
Så en placering øverst i søgeresultaterne for dine vigtigste søgeord, kan sikre dig en masse relevant trafik til din hjemmeside.
Er du ikke blandt de første 10 positioner (side 1), går du glip af alt trafik.
Hvis du vil sikre dig en god placering i de organiske søgeresultater på Google, skal du kunne levere noget indhold, der giver Googles brugere en god kundeoplevelse ved at bruge søgemaskinen. Googles målsætning er nemlig, at du altid skal kunne finde det mest relevante og fyldestgørende svar på din søgning blot ved at klikke på det første link i de organiske søgeresultater.
Det gør du ved:
- At have et website, der svarer hurtigt og som er optimeret til brug på mobile enheder
- At have et website, der er kodet, så Google nemt kan læse indholdet korrekt
- At have mere og bedre indhold (målt på antal sider og ord) om søgeordet/emnet end konkurrerende sider
- At give gode og relevante svar på det, brugerne har søgt på, så de ikke kommer tilbage til Google med det samme, efter de har klikket på linket til din side i søgeresultaterne
- Ikke at have indhold, der bare er en ordret gentagelse af indhold på andre hjemmesider (duplicate content)
- At have links til din side fra andre ansete sider på nettet
- At linke til ansete sider, der underbygger, det du skriver på siden
- Ikke at bruge diverse tricks til at tilkæmpe dig en bedre placering i søgeresultaterne
Hvordan implementerer du SEO i praksis?
Det er for at sikre, din side kan honorere alle disse krav, du skal bruge søgemaskineoptimering. Det er en løbende proces.
For intet står stille på nettet og det er surt at blive overhalet af konkurrenterne. Så derfor skal du løbende trimme indholdet, så det altid giver dig de højeste placeringer på Google.
Du kan dele det op i følgende emner:
- On site SEO
- On page SEO
- Off page SEO
Der er stor forskel på de tre og det er de færreste, der mestrer dem alle.
On site SEO…
er meget teknisk og kræver et indgående kendskab til programmering og korrekt opsætning af hjemmesiden. Heldigvis skal der ikke optimeres så tit på den tekniske del, så her vil du oftest kunne købe dig til hjælp ude i byen, når der er brug for det.
On page SEO…
er som sådan den del af søgemaskineoptimeringen, du oftest kommer i kontakt med i hverdagen. Den handler om, hvordan du optimerer indholdet på de sider, du har på dit website, så Google forstår og indekserer dem korrekt. Det er samtidig her, der sker de fleste ændringer. For der er hele tiden nogen, der forsøger at snyde sig til bedre placeringer med ufine tricks – og når Google opdager dem, retter de deres algoritmer, Det betyder, at vi løbende skal sikre os, at vores sider ikke bliver ramt af disse ændringer.
Off page SEO…
er den del af søgemaskineoptimeringen, der foregår uden for din side. Det er det, du skal i gang med, når du har fået noget indhold på siden og gerne vil sikre, at der er nogen gode og relevante sites ude på nettet, der linker hen til dit indhold. Ganske vist hedder det sig, at godt indhold tiltrækker link af sig selv, men det skader ikke at gøre andre opmærksomme på det – så længe du ikke bruger beskidte tricks.
Men lad os se lidt nærmere på de forskellige SEO-discipliner og hvordan du kan gribe dem an. Nogle af tingene kan du sikkert selv finde ud af, men andre skal du nok have hjælp til. Har du brug for hjælp, kan jeg oftest pege dig i retning af nogen, der kan løse det for dig, uden at du skal betale kassen for det.
Få styr på teknik og struktur med on site SEO
Lad os starte med den mere tekniske og strategiske del af SEO. Det er den, der danner grundlaget for, at din side er kodeoptimeret og struktureret, så Google så nemt som muligt kan indeksere den. Er den tekniske side af sitet ikke i orden, får du ikke det fulde udbytte af de andre to elementer i søgemaskineoptimering.
Den tekniske del af on site SEO
Den tekniske del handler om at sikre, at siden lever op til de tekniske krav, Google stiller. Kravene ændrer sig lidt hele tiden i takt med at forbrugerne benytter nye platforme og internetforbindelser, men oftest skal der kun nogle få tekniske ændringer til, for at rette ind. Således fokuserer Google i øjeblikket på, hvorvidt din side:
- Svarer hurtigt
- Anvender et mobilvenligt design
- Har en korrekt opbygget HTML-kode
- Anvender den sikre HTTPS-protokol
Hastighedsoptimering
Nettet er et flygtigt medie og der er ingen, der har tålmodighed til at vente på en langsom side. Slet ikke når der er tusindvis af andre sider, der også tilbyder et svar på det emne, din potentielle besøgende har søgt efter. Bliver folk utålmodige, smutter de tilbage til Google og så hen til den næste side i søgeresultaterne.
Det registrerer Google og hvis folk altid kommer hurtigt tilbage, når de har klikket på dit site i søgeresultaterne.
Så er det enten fordi siden er langsom (og det kan de undersøge) eller fordi indholdet ikke var relevant i relation til søgeordet. Begge dele sætter gang i derouten nedad i søgeresultaterne.
Er din side meget langsom, kan det ligefrem være, Google advarer om ”Langsom side” direkte i søgeresultaterne. Så er du helt sikker på, at der aldrig kommer nogen forbi. De gider ikke engang prøve.
Derfor er det vigtigt, at din side svarer lige så snart, der er klikket på linket til den. Vil du tjekke, om din side er hurtig nok, kan du prøve Pingdoms hastighedstest eller Google’s Page Speed tools. Sidstnævnte giver gode anvisninger på, hvilke parametre der skal rettes op på, for at siden kan blive hurtigere.
Responsivt design er et must!
En anden vigtig parameter, du SKAL have styr på, er, at dit website skal have et mobilvenligt design. Den mindre skærmstørrelse gør det nødvendigt, at sitet tilpasses til den mobile enheds mindre skræm. Så slipper den besøgende for at swipe rundt på mobilen som en gal eller for at zoome ind på billederne, så de kan se dem ordentligt.
Prøv og minimer browser-vinduet og træk i det. Hvis elementerne ikke tilpasser sig til størrelsen, er din hjemmeside ikke responsiv.
Det kan implementeres på flere forskellige måder, men den mest Google-sikre og optimale metode er at anvende et såkaldt responsivt design. Det tilpasser automatisk sidens elementer til visning på en lille skærm, så brugeren kun behøver at scolle ned over siden, for at læse den.
Fordelen ved det responsive design fremfor f.eks. en separat kodet mobilversion er, at webadressen og HTML-koden forbliver den samme. Derved kommer Google ikke ved et uheld til at opfatte mobiludgaven af din side som duplicate content.
Overhold HTML-kodeloven eller få smæk
Den tredje tekniske parameter, du skal have styr på, er HTML-koden på dit website. Struktur og kvalitet af koden har stor betydning for, hvordan Google bedømmer dit site og betragter dit SEO.
Overholder sitet ikke reglerne for god HTML-kode eller anvendes der noget kode, Google anser for at være skadeligt eller et forsøg på at omgå deres algoritmer, får du et drag over nakken og kan risikere at dit site forsvinder langt ned i søgeresultaterne.
Giv flere informationer til Google
Men dit websteds programmeringskode kan også hjælpe dig til at få flere informationer med i søgeresultaterne. Du kan nemlig definere et såkaldt XML-skema for informationerne på dit site. Skemaet definerer en række datasæt, du kan bruge til at overføre informationer med såkaldte rich snippets om priser på varerne i jeres webshop, åbningstider i jeres fysiske butik, jeres TrustPilot-vurdering eller næringsværdier for de retter, I sælger i jeres restaurant eller har opskrifter til på sitet.
Prøv Googles Rich Snippets Tool
Google genkender disse informationer og indsætter dem i søgeresultaterne, der hvor de er relevante. Jo flere relevante informationer folk finder om dit websted, jo mere øger du chancerne for, at de klikker videre til netop din side.
Google belønner sites, der sikrer deres brugere bedst muligt
Ligesom et hurtigt website og mobilvenligt design giver brugen af HTTPS-protokol til dit websted ekstra point hos Google. Anvender du HTTPS på webstedet, oprettes der en sikker, ”låst” forbindelse mellem din webserver og den besøgendes computer. S’et står nemlig for ”secure”.
Skifter du fra http til https, skal du huske at lave 301 redirects fra de gamle til de nye URL’er.
Samtidig har den besøgende mulighed for at få verificeret, at dit website rent faktisk også er den side, det giver sig ud for at være. Det sker ved hjælp af et sikkerhedscertifikat, den besøgende kan åbne ved at klikke på et ikon i adresselinjen på dit browser-program.
Den strukturelle del af on site SEO
For at Google kan forstå dit websites vægtning af de keywords, du gerne vil findes på, er det vigtigt, at siden har en struktur, der understreger dette. Denne struktur forsøger Google at regne ud på baggrund af din
sstruktur på sitet, samt de øvrige interne links du har på siden.
Start med at finde søgeordene
Før du kan bygge strukturen på websitet, er det vigtigt, at du ved hvilke søgeord, du gerne vil findes på og hvordan søgeordene skal prioriteres indbyrdes. Dette kaldes for en søgeordsanalyse.
Det kan du tro den er! Faktisk, så er en søgeordsanalyse det 21. århundredes markedsundersøgelse
Start med at definere søgeordene. Selvom det lyder nemt, så kan det alligevel godt være sin sag, at få fundet de helt rigtige. For din målgruppe bruger ikke nødvendigvis de samme fagudtryk, som du selv anvender. Så regn ikke med at du ved bedst selv. For at finde de helt rigtige ord, skal du kende din målgruppe rigtig godt.
Du kan hente inspiration til hvilke søgeord og -fraser folk bruger inden for dit fagområde ved at bruge en af de mange søgeordsværktøjer.
F.eks. er keywordtool.io eller ubersuggest.org gode til at finde de oftest brugte søgefraser til et søgeord og med Google Keyword Planner kan du finde ud af, hvor mange der søger på de enkelte ord og fraser hver måned.
Den betalte version af keywordtool.io leverer i øvrigt både forslag og antal besøgende på en gang – også på dansk, selvom det ikke fremgår af salgsteksten på den. Men prisen er pebret med mindre du bruger det meget i hverdagen.
Definér webstedets navigation
Når du har fundet alle de søgeord og -fraser, du gerne vil have, folk skal kunne finde din side på, kan du begynde at prioritere de forskellige søgeord i forhold til hinanden.
Skal Google forstå din prioritering af søgeordene, skal den afspejle sig i webstedets opbygning. Google bruger nemlig webstedets sidehierarki til at forstå prioriteringen af dine søgeord. Google går således ud fra, at de keywords der ligger i niveau 2, prioriterer du højere end dem der ligger som undersider i niveau 3 eller 4.
I praksis implementeres dette ved, at det allervigtigste søgeord omhandles på forsiden og de næst-vigtigste på siderne lige under forsiden. Det er samtidig oftest de sider, der udgør din hovedmenu på webstedet. De øvrige, lavere prioriterede søgeord placeres så som logiske underpunkter til hovedmenuen i sidehierarkiets tredje, fjerde, femte og så videre niveau.
Det er ikke sikkert at alle søgeordene på niveauet lige under forsiden kommer til at fremgå af menuen på webstedet. Niveau 2 kan også omfatte landing pages for søgeord eller produkter, du ikke ønsker at have med i menuen.
Kun et søgeord pr. side
Indholdet på hver enkelt side på webstedet skal fokusere på et og kun et søgeord. Jo højere siden er placeret i webstedet hierarki og jo mere tekst I har om det enkelte søgeord, jo bedre vægter siden i Googles søgninger.
- “Cykler” = www.domaene.dk/cykler
- “Billige cykler” = www.domaene.dk/billige-cykler
- “Tilbud på cykler” = www.domaene.dk/tilbud
Hver landingsside skal have sin egen unikke title-tag.
Har du f.eks. en niveau 2 side, der forsøger at ranke for ”hus”, vil det være logisk at have undersider under denne side på niveau 3, der forsøger at ranke for f.eks. ”parcelhus”, ”rækkehus” og ”sommerhus”.
Forsiden vejer tungest
TIP: Et godt trick er at reservere forsiden på dit website til det af dine søgeord, der er mest konkurrence på. Forsiden er den side, der vejer allertungest i Google og har du mange ord på forsiden om det pågældende søgeord, øger du chancerne betydeligt for at out-ranke konkurrenterne på det.
Øg vægtningen af vigtige sider med interne links
Der er altså de interne links på siden, der definerer din prioritering af søgeordene over for Google. Rigtig mange undervurderer intern linkbuilding, og det er en skam, da det kan have en stor effekt på din SEO. Vil du lægge ekstra vægt på bestemte søgeord, kan du oprette direkte interne links til siden for det pågældende søgeord fra de øvrige sider på sitet – også på tværs af sidehierarkiet.
Jo flere interne links der peger tilbage på en bestemt side, jo vigtigere opfatter Google, at den pågældende side er for dig og dit site. Så har du en bestemt side, du helst vil have dine besøgende ind på, gælder det om at identificere andre lignende og relevante undersider, og så linke fra disse til din vigtige underside. Derved øger du chancerne for, at det er den side, Google vælger at vise fra dit site, når der er nogen, der søger på det pågældende keyword.
Interne links har en anden vigtig funktion. De er med til at holde de besøgende længere tid på dit website. Jo flere sider, du kan få dem til at læse, jo større mulighed har du for at få dit budskab igennem.
On page SEO
Når du er færdig med at finde søgeord og har prioriteret og struktureret dem, kan du gå i gang med at producere indholdet til de enkelte sider. Indholdet har en afgørende betydning for, hvordan Google ranker dine sider på websitet og hvilket syn Google generelt har på dit website.
I dag vægter Google kvalitet over Black hat SEO
Som allerede nævnt vil Google gerne give deres brugere den bedst mulige oplevelse ved at bruge deres søgemaskine – og det får de, hvis de sider Google leder folk hen på, giver gode og brugbare svar på det, folk har søgt på.
Men hen over årene har smarte hjemmesidesnedkere afluret Googles algoritmer, hvilket betød at meget af det indhold, der rankede højt i Google, slet ikke var skrevet til mennesker, men for at søgemaskinerne skulle placere den pågældende side så højt i søgeresultaterne som muligt.
Derfor har Google over årene jævnligt foretaget en række ændringer til deres algoritme, så folk havde sværere ved at gætte, hvordan den virkede. Hver gang hjalp det et stykke tid, men så forsvandt effekten og søgeresultaterne blev igen spammet med ubrugelige sider.
Det satte Google en effektiv stopper for med de såkaldte Penguin, Panda og Hummingbird-opdateringer, der er blevet rullet ud hen over de seneste par år. For første gang vurderer Google nu kvaliteten af indholdet på dine sider ved at måle på f.eks.
- hvor hurtigt folk kommer tilbage til søgeresultaterne, efter de har klikket på et link til dit website,
- hvor mange sider og hvor meget tekst, du har om emnet
- hvorvidt teksten er unik eller ej, samt
- kvaliteten af de sites, der linker ind til din side.
Derfor er indholdet vigtigere end nogensinde. Jo højere kvalitet, jo større chance er der for, at folk bliver hængene og at andre linker til dit website, fordi du har noget ekstra godt indhold, der ikke findes andre steder på nettet.
Hvordan finder Google ud af, hvilket søgeord min side skal ranke for?
Når Google bedømmer, hvilket søgeord din side skal ranke på, lægger de mærke til, hvilke ord du bruger i overskriften og mellemrubrikkerne på siden, samt hvilke af de ord, der står i det første afsnit i teksten på siden og oftest går igen i teksten.
Derudaf ”gætter” Google søgeordet eller frasen. Eller rettere, det gør de ikke. De gemmer bare ordene og når folk så søger efter et ord eller en frase, der går igen de rigtige steder på din side, så viser de din side i søgeresultaterne.
Så skal du sikre dig, at Google finder siden på de rigtige søgeord, skal det søgeord eller den søgefrase, du forsøger at ranke på indgå i overskriften og sidens mellemrubrikker.
Det behøver ikke være stavet nøjagtigt ens hver gang – Google kan godt finde ud af grammatiske bøjninger, så du skal ikke stave bevidst forkert, for at ranke på ordet.
Husk også at søgeordet eller termen helst skal indgå i tekstens første afsnit, samt gentages tilpas mange gange, men ikke så meget, at Google anser det for et forsøg på at ranke uretmæssigt på søgeordet. Holder du gentagelsesprocenten på under 2 % af antal ord i teksten, er du på den sikre side.
Sådan sørger du for, at Google skriver det rigtige om dine sider
For at sikre, at Google kender de rigtige oplysninger om hver enkelt side, du udgiver på webstedet, bør du fremhæve de informationer for Google, du gerne vil have vist i søgeresultaterne. Det gør du ved hjælp af de såkaldte meta data, som Googles søgerobot går ind og læser for hver enkelt side på webstedet.
Selve meta data står i HTML-koden og der findes flere tekniske meta data, der ikke har relevans at gennemgå her. Dem der betyder noget i forhold til dit indhold, er de to, der hedder ”title tag” og ”meta description”. De bruges til henholdsvis at angive sidens overskrift og beskrive indholdet på siden.
Tilsammen udgør de den beskrivelse, du kan få vist i de organiske søgeresultater på Google om hver af dine sider på webstedet. Det er populært sagt den mulighed du har for at lave reklame for den pågældende side på Google. Så det er vigtigt, at du skriver teksten i de to meta tags så sælgende som muligt, så folk får lyst til at klikke på din side frem for at klikke på konkurrenternes.
Title tag – titlen – skal være mindst lige så fængende som sidens overskrift. Det er den, der først bliver set i søgeresultaterne. Kun hvis den er interessant, stopper folk op og læser beskrivelsen nedenunder eller klikker på linket.
Sørg for at søgeordet indgår som det første ord i overskriften og titlen. Eksempel: “Støvsuger – Køb en billig støvsuger online”.
Udover at være opmærksomhedsskabende skal teksten også være kort og præcis. Du har nemlig kun cirka 60 tegn at gøre godt med eller rettere 512 pixels. Så hvis du har mange m’er i din overskrift, er det ikke sikkert, at du får alle tegn med. Holder du dig på mellem 55 og 60 tegn, er der dog en god chance for, at du får vist hele overskriften.
Meta description
Meta description – beskrivelsen – er din salgstale for teksten. Den skal skabe interesse for sidens indhold og skal gøre læseren så nysgerrig, at han eller hun bare må klikke på linket, for at komme ind og læse din side.
Du bør også lade søgeordet indgå en eller to gange i meta description. Bruger du det mere end to gange, begynder det at stinke.
Husk: Det er kun hvis overskriften ikke har overbevist vedkommende helt, at de eventuelt læser beskrivelsen. Så det handler om at give den max gas i meta description. Du har omkring 155 tegn til din beskrivelse. Igen måler Google længden i pixels, så det præcise antal tegn kan variere en smule.
Billeder kan også generere relevant trafik
Men det er ikke kun teksten på dine sider, der kan trække besøgende til dit website. De fleste overser helt den SEO-mæssige værdi, der findes i de billeder, du har på siden. For billedsøgninger er populære og har du det rigtige billede, kan det nemt give ekstra trafik.
Udfyld altid Alt-tagget på dine billeder og husk at bruge søgeordet i beskrivelsen og navnet på billedfilen.
Det kræver dog, at du husker at angive en beskrivelse i Alt-tag’et til dine billeder. Det gøres enten direkte i HTML-koden eller ved hjælp af det CMS-system, du kører med på siden. Den beskrivende tekst skal naturligvis indeholde det søgeord, du gerne vil have siden til at ranke for og søgeordet skal helst også indgå i selve filnavnet på billedet. For selvom du kan søge efter billeder på Google, er det stadig den beskrivende tekst, Google bruger til at finde billedet med.
Off page SEO eller linkbuilding
Når du har bygget sider til alle dine søgeord og SEO-optimeret disse, kan du begynde at tænke på at tiltrække gode links til din side. Hvor mange og især hvem der linker til din side, er nemlig stadig vigtigt for at ranke højt i de organiske søgeresultater på Google, ganske som det altid har været.
Når der er nogen, der linker til din side, anser Google det for en tilkendegivelse af, at siden indeholder noget, andre finder relevant. Kommer linket fra et site, som Google anser for at være meget troværdig, trækker det din placering op i søgeresultaterne. Det kan f.eks. være en avis, et universitet eller en anden offentlig institution.
En gruppe eksperter lavede en analyse i 2016 af 1 mio søgeresultater på Google. Analysen viste, at det stadigvæk er links, som er den stærkeste faktor til høje placeringer.
Kommer linket derimod fra et site, Google ikke anser for troværdig, har det i bedste fald ingen betydning for din placering i søgeresultaterne. Men Google er blevet mere kræsen, så der skal ikke være meget mistænkeligt ved siden, før det trækker ned. Det kan f.eks. være fordi Google anser det site, linket kommer fra, for at være del af et blognetværk eller et andet netværk af sider, der udelukkende er skabt for at skabe links til folk, der betaler for det.
Så ligesom Google er blevet mere kræsen, bør du også være det, når du vurderer de forskellige tilbud om linkbuilding, som du ganske sikkert får I din indbakke, når du har haft dit website i et stykke tid.
Hvad med links fra de sociale medier?
Tilsvarende anser Google ikke links fra sociale netværk som FaceBook eller LinkedIn eller links fra private blogs (med mindre du er en kendis) for noget, der vægter meget i deres ranking af din side. Så selv om en masse delinger på Facebook kan skaffe dig mere trafik til dit website, så er det ikke noget, der betyder noget for din placering i søgeresultaterne. Du øger højst kendskabet til dit website – og det i sig selv er selvfølgelig ikke tosset.
Men SEO er meget mere end det
Nu har jeg været rundt om de vigtigste ting, du skal have styr på, når du vil søgemaskineoptimere dit website. Men som med alt muligt andet her i livet, er SEO meget mere end det – og der er mange flere detaljer, som jeg slet ikke er kommet ind på i denne artikel.
Der er også mange forskellige nuancer af SEO. Det er min erfaring, at hvis du holder dig til den ”hvide”, lovlige SEO kommer du et godt stykke vej, men er konkurrencen hård på dine søgeord, kommer du ikke til helt til tops, uden at bruge et SEO-tricks eller to i forskellige grå nuancer.
Men gå ikke over grænsen! Black Hat SEO er ikke en farbar vej i længden. Det kan godt være, at det giver dit websites placeringer et boost her og nu, men Google opdager og straffer det før eller siden! Det er surt og spild af både penge og tid.
Happy SEO’ing!
Min tilgang til SEO har hjulpet utallige virksomheder med at omsætte for mange millioner kroner. Jeg hjælper dig gratis igang. Send en e-mail til kontakt@sasa-kovacevic.dk
Oversigt over gode ressourcer
Sådan crawler Google hjemmesider
Guidelines til en Google-venlig hjemmeside