Marketing af Software As a Service (SaaS) inden for økonomistyring

Software as a Service (SaaS) er en populær model, hvor virksomheder leverer software via skyen som en abonnementstjeneste. Nogle løsninger understøtter desuden kundetilpasninger.

Forskellige muligheder

Man kan inddele SaaS tjenesterne i flere kategorier:

  • Platforme bygget fra grunden – PropTech området er et godt eksempel herpå, der drives af virksomheden selv og forsøger at løfte hele opgaven
  • Platforme som kommunikerer med andre – de har ofte en løs kobling
  • Platforme der drives af en hovedaktør, men virksomheden styrer selv funktionaliteten – Microsoft Azure platformen er et godt eksempel.
  • Platforme der drives af en hovedaktør og tillader virksomheder at bygge funktionalitet på toppen. Microsoft 365 platformen er et godt eksempel herpå. 

I praksis er de forskellige kategorier ikke så afgrænsede fra hinanden. 

Udfordringer og behov

Kælderløsninger i form – også kaldet ”OnPrem” løsninger er under udfasning. De giver mulighed for fastlagte arbejdsgange og giver data øer på sigt.

Pointen med at inddrage ovenstående som reelt er uden for scope for denne artikel, er markering udfordringerne nogle helt andre end med On-Premløsningerne. 

En virksomhed, der har sin egen tilgang til marketing er Dynamics Property. De tilhører kategori 4 og har et meget snævert fokus. Udgangspunktet er fællesmængden mellem ejendomsadministration, jura og økonomistyring. 

Virksomheden har et produkt i porteføljen og et klart fokus. Det er en trend, hvordan mindre virksomheder går til markedet med et højt specialiseret produkt. 

Inden for økonomistyring er SaaS-løsninger blevet uundværlige for virksomheder, da de giver mulighed for effektiv håndtering af økonomiske processer inden for de til enhver tid gældende krav, som eksempelvis den seneste danske regnskabslovgivning. 

Det giver sikkerhed. Omvendt betyder de løbende opdateringer også at virksomhederne må justere deres forretningsprocesser. 

Tager vi igen en virksomhed som Dynamics Property har deres fokuserede strategi betydet at de som den eneste danske virksomhed tilbyder en certificeret brancheløsning til ejendomsadministration på Dynamics 365 platformen. 

Spørgsmålet er således, hvorledes virksomheden – med grænsede ressourcer tilgår markedet.

Svaret er, at de bruger en række kendte nøgleprincipper for at markedsføre SaaS-løsninger inden for økonomistyring. Det er dog vigtigt også at kunne måle resultaterne, her er ”ahrefs” en god proxi for om en indsats giver effekt. Indsatsen kan dog ikke måles øjeblikkeligt men skal måles over en priode. 

Målgruppen inden for ejendomsadministration er relativt veldefineret, eksempelvis har ejendom Danmark en medlemsliste. 

Målgruppen skal forslås. Et system som Business Central er relativt komplekst og derfor er de mindste kunder uden for målgruppen. 

Ofte har virksomheder udfordringer med a ejendomme ligger i hvert deres regnskab, her har Dynamics Property lavet en funktionalitet der hedder forretningsstyring. Grundet ændre løsninger på markedet, der uden problemer håndterer dette forstår kunderne ikke udfordringen på en nyere platform, hvor data er opdelt per regnskab. 

En stor del af marketing effektiviteten, sker ved en faglig dialog ind mod kundernes behov. På dette punkt adskiller markedsføring af SaaS løsninger sig ikke fra klassisk markedsføring. 

Det er vigtigt  via budskabet at differentierer sig, eksempelvis via et nicheområde med høje entrebarrierer. Konkurrencen inden for SaaS-økonomistyring er relativ hård. Hvad gør din løsning unik – ja for Dynamics Property, er det bl.a. forretningsstyring? Funktioner der adskiller sig fra andre er hele platformen og de åbne snitflader. Det er således også en del af budskabet. 

Virksomheden forsøger også at bygge et indhold op, der ramme ned i kundernes behov. Dvs. der oprettes relevant og værdifuldt indhold eksempelvis via linkedin og youtibe, der skrives løbende blogindlæg, e-bøger eller whitepapers om emner som “Hvordan effektivt styre ejendomsadministrationen på Dynamics 365 platformen. 

SEO og PPC: Optimer din hjemmeside og indhold for søgemaskiner (SEO). Brug også betalt annoncering (PPC) for at nå ud til relevante målgrupper. Sørg for, at dine annoncer og søgeord er specifikke for økonomistyring.

Engagerende indhold: Brug interaktivt indhold som quizzes, infografikker og værktøjer for at engagere brugerne1. Dette kan hjælpe med at fastholde deres opmærksomhed og skabe interesse for din løsning.

Annoncer målrettes via kampagnekoder, primært via LinkedIn. Sociale medier er en bred definition og primært er førnævnte blevet anvendt. Markedet er dansk, hvilket giver en noget lettere tilgang. 

Mål og metrikker: Definér klare mål for din marketingindsats. Brug metrikker som churn rate, Lifetime Value (LTV) og Customer Acquisition Cost (CAC) til at måle succes og justere din strategi løbende.

I dagens digitale æra er succes inden for SaaS-marketing defineret af en virksomheds evne til at tiltrække, engagere og fastholde kunder gennem effektive online strategier og tjenester. Det drejer sig om at skabe værdi og løsninger, der møder kundernes skiftende behov og forventninger. Dynamics Property er blot et eksempel på flere virksomheder, der forsøger på dynamisk vis at tilpasse sig skiftende omgivelser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *