Det kan nogen gange være uhyggeligt, hvor effektiv den gode interne linkstruktur kan være for en hjemmeside. Jeg har hjulpet virksomheder med at komme i top 5 i nogle af de mest konkurrence prægede brancher alene ved hjælp af intern linkbuilding.
Rigtig mange undervurderer hvor vigtigt det er, at hjælpe Google med at forstå hjemmesidens opbygning og prioriteringen af landingssiderne.
Din interne linkstruktur er en del af din SEO, og inden du går igang med at bygge eksterne links, skal du have grundstrukturen på plads.
Hvad er intern linkbuilding?
Når du laver links mellem dine egne undersider. Det hjælper brugerne med at finde det, som de søger efter, og du hjælper Google med at forstå sammenhængen imellem dine undersider
Du kan faktisk på mange måder sammenligne det med vejskilte, som du ser ude i trafikken. Hvis du ingen skilte har på din hjemmeside, er det nærmest umuligt for Google og dine brugere at finde rundt.
Indhold på denne side:
Langt de fleste tror, at hovedmenuen på deres hjemmeside er nok, når det kommer til at have den optimale struktur.
Det er bedre end ingenting, og hvis du kun benytter den ovenstående strategi, lader du det være op til Google om at finde og rangere nogle af de kategori- og produktsider, som du måske mener er vigtige.
Du vidste måske ikke følgende:
Jo tættere din landingsside er på hoveddomænet www.ditdomæne.dk (rod-URL’en) jo vigtigere er landingssiden.
Det betyder altså, at hvis du har nogle vigtige landingssider, så sørg for at placere dem tæt på roden.
Er dette ikke en mulighed, sørg for at oprette interne links fra forsiden eller mindst i niveau 1 eller niveau 2 hierarki til dine vigtige landingssider.
Intern linkbuilding hjælper dine eksterne links
Det er meget sjældent, at jeg hjælper mine kunder med deres ekstern linkbuilding før vi har grundstrukturen på plads med hjælp af intern linkbuilding..
Dette skyldes, at du får meget mere ud af de eksterne links, da din hjemmeside er meget bedre kædet sammen og den linkjuice du skaber spredes til andre vigtige sider.
Mange hjemmesider rammes af søgeordskanibalisme, fordi ejerne har flere landingssider som målretter mod de samme søgeord. Sørg for at give hver landingsside et søgehensigt.
Fx: “Billige cykler” skal optimeres mod www.ditdomaene.dk/billige-cykler
Sådan optimerer du din interne linkstruktur
Herunder vil jeg præsentere en række forskellige approaches til, hvordan du kommer igang med at forbedre din struktur.
Fælles for alle mine approaches er, at de både gavner dine besøgende og søgemaskinen Google.
Lav links fra produkter til kategorier
Rigtig mange glemmer denne. Du SKAL lave links fra produktniveau til kategoriniveau. Langt de fleste har en linkstruktur ala et vandfald.
Det er også vigtigt, at du krydslinker, hvor det giver mening.
Næste/forrige funktion
Hvis du har en webshop med mange kategorier, er det en must at du forbinder dine kategorier sammen, hvis de består af den samme serie.
Dette kan du gøre ved at benytte “Side 1 / Side 2” eller “Forrige / Næste” funktionen:
Ovenstående er perfekt at bruge, hvis du eksempelvis har en kategori med rigtig mange produkter, og for ikke at have en meget lang kategoriside.
Relaterede produkter/indlæg
Brug funktionen “relaterede produkter” eller “relaterede indlæg”. Dette er på produkt/indlægsniveau og du hjælper Google og brugerne med at finde relaterede landingssider.
Du kan også lave dette på kategoriniveau:
Min kollega Morten Vadskær fra Faktorforbi (UV badetøj) har lavet en funktion på kategoriniveau, hvor alle kategorier har tilknyttet “mærker”.
Ovenstående funktion spreder juice fra kategorisiderne og hjælper brugerne med at finde andre relaterede mærker, hvis ikke produkterne i kategorien var nok.
Benyt breadcrumbs på dine kategorisider
På dansk kalder vi dem “brødkrummestier” og på engelsk breadcrumbs. Disse er ofte placeret i toppen af landingssiderne, og de hjælper dig med at forstå sammenhængen, som landingssiderne optræder i.
Eksempel:
Langt de fleste CMS-systemer benytter funktionen.
Lad Wikipedia lære dig vejen frem
En af årsagerne til at Wikipedia rangerer så højt på Google er, at de er ekstrem gode til at hjælpe Google med at forstå sammenhængen mellem landingssiderne.
Du kender det:
Når du læser en artikel på Wikipedia, så kan du altid klikke på interne links, som tager dig til tæt-relaterede emner.
Vær dog opmærksom på at du ikke må overdrive. Wikipedia kan være ekstreme, når det kommer til interne links og det kan Google hellere ikke lide.
Brug HTML sitemap
Et HTML sitemap er bare en almindelig landingsside, som indeholder links til andre af dine vigtige sider.
Forsøg ikke at have mere end 100 interne links i dine HTML-site maps. Hvis du har flere hundrede kategorier, så laver du bare flere HTML-sitemaps.
Brug aldrig nofollow links
I gamle dage benyttede man nofollow links til intern linkbuilding for at fordele linkjuicen til de vigtigste undersider.
Nofollow links fortæller Google, at du ikke vil kendes ved de links, som du smækker nofollow tagget på.
Pas på med dine ankertekster
Vær opmærksom på ikke at bruge de samme ankertekster, hver gang du laver et internt link. Google kan betragte dette som en “overoptimering”, og at du forsøger at manipulere med søgeresultaterne.
Jeg fraråder derfor, at du benytter plugins/extensions som automatisk skaber interne links.
Øg vægtningen af dine vigtige sider
Skal du sikre dig, at Google vægter dine vigtigste sider højst, kan du øge vægtningen af dem yderligere, ved at skabe mange links til dem internt på sitet. Så udover at lægge dine vigtigste sider højt i site-strukturen, så sørg for at skabe links til dem, der hvor det er relevant i sammenhængen på de andre sider, der er på sitet.
Derved signalerer du til Google, at siden er vigtig – ikke kun på dit site, men generelt for det emne, siden omhandler. Det giver måske ikke en højere placering i søgeresultaterne for siden, men sikrer, at Google ikke viser en anden og måske mindre relevant side på dit site, når folk søger efter det pågældende emne.
Hold de besøgende med links til guider og artikler
Har du en webshop, kan det være en god ide at producere en masse guider eller artikler til de forskellige kategorier. Inspirationen til guiderne kan du f.eks. finde i long-tails søgninger på webshoppens forskellige produkter eller produktkategorier. Så ranker guiderne samtidig for disse long-tails.
- Gå til din Analytics
- Vælg “Adfærd”
- Vælg “Site Search”
- Vælg “Sider”
- Identificer din landingsside
Nu kan du se, hvilke søgninger dine kunder har lavet på kategorisiderne, og dermed finde inspiration til, hvilke områder/emner, du kan lave guides om.
Når guiderne er implementeret et passende sted i site-mappet, kan du så oprette links til dem fra kategori- og produktteksterne. Derved fastholder du de folk, der måske ikke er helt klar til at købe endnu, ved at give dem svar på nogle af de spørgsmål, forbehold og bekymringer, de måske sidder med.
Det bringer dem ganske vist væk fra dine produkter, men i guider og artikler har du indarbejdet masser af links tilbage til kategorier og produkter i shoppen. På den måde kan du få dem til at blive længere på siden og samtidig få de besøgende gjort endnu mere interesserede i dine produkter. Ja, man kan sige, at du uddanner dem til at købe dem.
Skriv ankertekster til mennesker
Alt for mange interne links overses, fordi du kun bruger enkeltord eller fraser, der virker irrelevante på den besøgende, men som du mener er supervigtig for din rankning i Google.
Skriver du ankertekster til mennesker i stedet, sker der ting og sager. Prøv f.eks. at lade ankerteksten indgå i de spørgsmål om emnet, folk sidder med eller lad ankerteksten indgå i en sætning, der gør folk nysgerrige på at klikke videre. Så øges click-through raten gevaldigt og du får endnu mere værdi af din interne linkbuilding.
Links til andre gode kilder om emnet: