I vores del af verden, er der nok ikke mange, som ikke vil sige, at det digitale liv spiller en ret stor rolle for det såkaldte virkelige liv. Langt de fleste af os bruger sociale medier flittigt, både privat og professionelt, vi arbejder meget på nettet, vi holder kontakten via skype og facetime, og meget, meget mere. Især professionelt spiller det digitale en kæmpe rolle for rigtig mange mennesker, og det er nok ikke mange, som ikke er afhængige af internettet i deres arbejdsliv. De sociale medier kan også bruges til marketingformål, og der er i det hele taget mange ting at have styr på, hvis man gerne vil mestre det digitale ifm. ens arbejde. Seo er ingen undtagelse.
Indhold på denne side:
Seo hvad for noget?
Måske har du allerede styr på det, og måske tænker du: Hvad betyder seo? Hvis du ikke helt ved det, er det en god idé at få det undersøgt, så du kan få nogle flere besøgende på din hjemmeside og dermed tjene flere penge. Hvis du står over for at skulle starte et nyt firma, så er der sikkert allerede en frygtelig masse, som du skal have styr på. Udover det produkt eller ydelse, som man som firma udbyder, så er der medarbejderpleje, marketing, økonomi og alt muligt andet. Selvfølgelig prioriterer firmaer forskelligt, men seo er altså en vigtig del af marketing delen, og ikke noget man bør underkende. Seo står simpelthen for Search Engine Optimization, eller lidt mere mundret på dansk: Søgemaskineoptimering. Det kan lyde lidt uoverskueligt, men handler grundlæggende om at optimere sin hjemmeside, så den får en mere fordelagtig placering i søgemaskiner som Google, Yahoo og lignende.
SEO handler om mennesker
Selvom det ikke umiddelbart lyder sådan, så handler seo faktisk om mennesker. Ved første øjekast handler det selvfølgelig om, at ens hjemmeside rangerer højt på søgemaskiner ud fra nogle retningslinjer, som er bestemt af disse, men det er mere komplekst end som så. For flere år tilbage var seo primært et spørgsmål om at hjælpe søgemaskinerne, men i dag er det mere et spørgsmål om at servicere de mennesker, som bruger søgemaskinerne. Har man skabt noget indhold, som man an synes er vigtigt og relevant for flere mennesker, så vil den rette seo hjælpe med at brede det ud til de mennesker, som faktisk kunne få stor glæde af det. At investere i seo arbejde, er altså temmelig vigtigt for ens firma og produkt som sådan.
Seo skaber resultater
Der er altså mange gode grunde til at have styr på seo, men selvfølgelig er en af de vigtigste årsager den, at man faktisk kan øge sin omsætning og skabe profit. Det er nemlig klart at hvis man er mere synlig på Google, så vil flere mennesker automatisk få øjnene op for ens produkt, og dette vil højest sandsynligt resultere i flere henvendelser og salg i sidste ende. Derfor er seo altså en uhyre vigtig del af det digitale arbejde med ens produkt eller firma. Seo er også et arbejde, som kræver tålmodighed, og som også kræver en mere langsigtet strategi, for at opnå og bibeholde en høj placering på f.eks. Google.
Brugeradfærd er alfa og omega
Der er så mange faktorer, som spiller ind i arbejdet med seo. Det er dog helt klart at brugeradfærd spiller en væsentlig rolle, for det handler jo om, hvad vi mennesker søger efter på nettet, og hvordan, og dette ændrer sig ofte. Hvis vi ofte bliver præsenteret for de samme vendinger, så er vi nok tilbøjelige til at kigge efter nogle andre, som måske skiller sig lidt ud for mængden. Brugeradfærd er en dynamisk størrelse, som hele tiden er under forandring. Netop derfor er seo også et spørgsmål om mennesker.
Føler du dig indekseret?
Det er forhåbentligt ret tydeligt at seo, spiller en stor rolle i forbindelse med marketing og reklame på nettet. Noget af det grundlæggende, som skal være på plads i forbindelse med seo, er imidlertid at din hjemmeside er indekserbar. Det betyder at Google må rangere din hjemmeside i søgeresultaterne, og dette er jo alfa og omega, så man kan få øjnene op for dit fantastiske produkt. Hvis en side er sat til noindex, så må Google ikke vise den i søgeresultatet, og det er altså ret dårligt for seo arbejdet. Alt dette kan du få råd og vejledning til, hvis du vælger det rette digitale bureau, som hurtigt kan hjælpe med at få din side ud over stepperne.