I enhver given organisation er der altid nogle få hold, der klarer sig bedre end resten. De finder på en eller anden måde til at få arbejdet gjort på, uanset de udfordringer, som de står over for. Hvad end det indenfor salgsafdelingen, ledelsen, markedsføringsafdelingen mv.
Hvis du har haft svært ved at få dit team til at yde sit bedste?
Indhold på denne side:
Teampræstation og succes
Når det drejer sig om at forbedre teamets præstationer, er der mange forskellige faktorer, der bør tages med i betragtning. For at sikre, at alle arbejder hen imod det samme mål til at sørge for tilstrækkelige nok med ressourcer og støtte, er det ikke nogen let opgave at skabe et højt præsterende team.
Der er mange bolde, som du og dit team skal have overblikket over. Dette øger faldgruberne og øger jeres risikoer for at miste fokusset. Men udover et manglende fokus om et fællesmål, forudsætter god team performance også, at teamets medlemmer kan samarbejde på tværs af hinanden.
Limen der holder et ethvert projekt sammen
Foruden et godt samarbejde kan kvaliteten af arbejdsopgaverne hurtigt forringes, hvis ikke helt ødelægges af det manglende sammenhold. Mange store kundeprojekter involverer nemlig flere markedsføringsprofessioner, for eksempel, kan en SMV kunde have brug for både Google Ads, SEO, Facebook annoncering og branding.
Det kan være let at tro, at dette ikke nødvendigvis er sagen indenfor netop din markedsføringsafdeling, men dette kunne ikke være længere fra sagen.
Tværfaglig synergi i teamet
Markedsføring er et komplekst område som er i konstant forandring. Succesfulde marketingafdelinger er afhængige af teamwork for at kunne fungere effektivt.
Godt teamwork gør det nemlig muligt for marketingcheferne at uddelegere opgaver, dele idéer og give konstruktiv feedback på en måde, der hjælper hele teamet til at vokse og bedre sig. Det giver også mulighed for en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne, da teammedlemmerne kan trække på hinandens styrker for at gennemføre projekter hurtigere og mere effektivt.
Ved at arbejde sammen kan medlemmerne samle deres talenter og ressourcer for at skabe mere effektive marketingkampagner, der giver resultater.
Coaching der smeder succesfulde og præsterende teams
Når det kommer til at forbedre dit teams præstationsevne, er der et smart og til tider uset værktøj som du med fordel kan gøre brug, nemlig teamcoahcing.
I modsætning til traditionel coaching, som fokuserer på individuel udvikling, hjælper teamcoahcing grupper af mennesker med at arbejde mere effektivt sammen. Når det gøres korrekt, kan teamcoahcing hjælpe dit team med at:
- overvinde kommunikationsvanskeligheder
- identificere og udnytte hvert enkelt medlems styrker
- opstille og nå fælles mål
Desuden kan en coach hjælpe teammedlemmerne med at identificere og overvinde eventuelle personlige barrierer, som kan holde dem tilbage. Som følge heraf kan teamcoahcing være et effektivt redskab til at frigøre skjult potentiale og skabe bedre resultater.
Hvis dit team kæmper for at nå sit fulde potentiale, bør du overveje at investere i en teamcoach. Det kan være den manglende brik til en bedre performance.
Hvor kan jeg finde den rette teamcoach henne?
Nu til dags bliver de fleste teamcoahcing udviklingsforløb planlagt og afviklet af en professionel erhvervscoach.
Hvis du leder efter en erhvervscoach til at bedre dit team, er det vigtigt, at du finder en person, der forstår din branche, har gode kompetencer, samt den nødvendige viden og erfaring. Den bedste måde at finde den rigtige coach på, er at spørge rundt i dit netværk og lave din research.
Når du har fundet et par potentielle coaches, bør du herefter interviewe dem for at se, om de passer godt til dit teams behov og ønsker. Ikke to erhvervscoaches er ens, hvad angår erfaring, kompetencer og redskaber.
For at sikre dig og dit team et så godt som muligt forløb, bør du undersøge de enkelte coaches og deres ydelser.
Husk at handling nu er bedre end i morgen
Som vi har set, er samarbejde nøglen til et vellykket markedsføringsprojekt. Ved at arbejde sammen kan dit team udvikle og gennemføre en plan, der opfylder alles behov og mål. Vi håber, at du fandt dette indlæg nyttigt med hensyn til at skitsere vigtigheden af samarbejde, og hvordan det påvirker dine markedsføringsprojekter.
En sidste ting, som vi gerne vil påpege er, at handling nu er bedre end i morgen. Med andre ord; at finde den rette erhvervscoach. Det er i de fleste tilfælde sandt, at “handling er bedre end passivitet”, og markedsføringsverdenen er ingen undtagelse.
Husk, at selv små ændringer kan få stor betydning med tiden. Hvis I gør arbejdet og holder fokus på jeres mål, er I på den sikre vej til en banebrydende performance.