Sådan laver I en god plan for jeres B2B kunder

Hvis din virksomhed har mange B2B kunder, så kan det være, du mangler nogle fifs til, hvordan I kan få mest ud af jeres B2B salg. Det kan være svært at lave en god markedsføringsplan, som virksomhederne responderer på, men der er noget, som kan gøre det en smule lettere.

Det kan du læse mere om i denne artikel. Læs med, og bliv lidt klogere på, hvordan I kan administrere jeres B2B kunder og lave en god markedsføringsstrategi, der virker.

Hvad ved I om jeres B2B kunder?

I skal først og fremmest spørge jer selv, hvad I hvad om jeres B2B kunder. Har I styr på, hvordan deres kunderejse er, hvor lang tid der går fra første besøg til omsætning? Ved I, hvilke reklamer eller blogs, de responderer positivt på? Dette er alt sammen viden, der er meget nyttigt, når det kommer til at lave en markedsføringsplan, der virker.

I skal tale til jeres B2B kunder som mennesker

Der er alt for mange virksomheder, der tror, at markedsføringen skal være meget stift, når det kommer til B2B kunder. Dette kommer af, at man får følelsen af, at man taler til en virksomhed frem for en kunde. Det betyder, at der naturligvis bliver dannet følelsen af en større distance, og det kan have konsekvenser for markedsføringsplanen.

Det er bare en skam, for det er estimeret, at virksomheder responderer langt mere positivt, når man taler til dem, som om de var mennesker. Man skal jo også huske på, at selvom man henvender sig til en virksomhed, så er det stadig mennesker, der sidder et sted bag skærmen, og det er dem, du skal fange.

Sådan administrerer I jeres B2B data

Der er meget nyttigt data, man kan benytte sig af, når man skal lave en god B2B markedsføring. Det kan f.eks. være data om, hvor meget omsætning I får på de forskellige reklamer. Det kan være information om, hvem der handler hvad eller hvor lang tid forskellige kunder bruger på forskellige blogs eller hjemmesider. Det kan være svært at få overblikket over alt det data, alt dette medfører.

Heldigvis findes der et smart system, man kan benytte sig af, hvis man gerne vil have et godt overblik. Det hedder dreamdata.io, og her kan man samle al information om f.eks. kunderejser, du kan tracke alle dine kunder og deres navigering, du kan få hvert eneste klik registreret, så du ved, hvad kunderne responderer på.

Revider jeres markedsføringsplan løbende

Når I har fundet ud af, hvad kunderne responderer positivt på, så har I også mulighed for at vide, hvad der fungerer. Det kan også være, I finder ud af, at I betaler for nogle reklamer, der slet ikke bidrager til nogen form for omsætning.

Så er der jo ingen grund til at bruge penge på dem. Det kan være, I finder ud af, at der er noget, I skal revidere. Man skal altid revidere sin markedsføringsplan løbende, alt efter hvad kunderne responderer positivt på.

Hvis I ikke har et overblik over det, så kan I ikke vide, hvordan I skal henvende jer til jeres kunder, og det er den værste faldgruppe, når det kommer til markedsføring. Markedsføring handler jo netop om at finde ud af, hvordan man kan få kunder til at konvertere. Det kan enten være ved at tilmelde sit et nyhedsbrev eller til at gennemføre et køb.

Gør det bedste for jeres virksomhed

Hvis I gerne vil gøre det, der er bedst for jeres virksomhed, så skal I sørge for at have et system, hvor I har overblik over al jeres data.

Det nytter ikke noget, at man kaster sig ud i at lave en markedsføringsplan, uden at man ved, hvad der virker. Data giver meget nyttigt viden, og benytter man sig ikke af det, så snyder man bare sig selv og sin forretning. Det kan komme til at koste rigtig mange penge.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *