4 forskellige tips der optimerer webshoppen

webshop optimering

Sommeren er ovre os, og dine konkurrenter sover på stranden med en kold øl eller drink i hånden. Nu har du muligheden for at give dem en ordentlig overhaling ved at give den en skalle med at optimere din forretning til at få endnu bedre rankings på Google.

Jeg har samlet 4 tips med eksempler på, hvordan andre forretninger har haft succes med at ranke godt på Google.

Det er ingen hemmelighed, at en optimeret kategori på en webshop er alfa omega, hvis forretningen skal få succes på de organiske resultater. Til dagligt laver jeg konsulentopgaver for forskellige webshops, og jeg ser igen og igen at fokuset på at lave en god kategori-optimering stort set ikke er til stede.

Sidetitlen skal sidde i skabet

Alt for mange shops og affiliatesider fokuserer ikke nok på at lave den perfekte sidetitel. Titlen er en af de faktorer, som Google vægter mest, når en given side skal rangeres.

Sørg for at undersøge om dit target-keyword har flest søgninger i ental eller flertal. Google er ikke dum, og kan godt finde ud af at skelne mellem flertal og ental. Derfor kan du ligeså godt forsøge at ranke efter dem begge!

Det kan virke spammy at skrive dit target-keyword to gange i sidetitlen, og for at undgå dette (det hader Google jo) kan du bruge ental/flertal eller synonymer.

En hjemmeside som gør det rigtig godt er Sendentanke.dk, hvor du hurtigt og nemt kan bestille et gavekort til en du holder af via mobilen. Her har de et stort udvalg af forskellige kategorier som fx:

  • Fødselsdagsgaver
  • Barselsgave
  • Valentinsgave
  • Studentergave
  • Julegaver
  • osv.

Hvis vi kigger på kategorien julegaver, kan vi se, at Sendentanke.dk har gjort det helt rigtige ved at skrive denne sidetitel:

“Julegaver – Gaveideer til julegave – gavekort og gaver”

For et par måneder siden ændrede Google måden hvorpå, vi arbejder med sidetitlen. Istedet for at bruge de typiske 60-70 tegn, er Google gået til at arbejde i pixels. Der vises i dag 512 pixels, hvilket betyder at du nøje skal tænke over hvordan din sidetitel skal præsenteres. Store bogstaver i sætninger som “Køb en BIL” fylder mere end “Køb en bil”, og derfor vil du opleve at din sidetitel bliver skæret væk. En god tommelfingerregel er, bruge cirka 58 tegn, hvis du gerne vil være på den sikre side.

Indhold til kategorierne

Nu hvor vi er ved kategorierne, anbefaler jer altid at man arbejder på af få udgivet relevant og meget indhold til hver eneste kategori. Jeg siger noget helt modsat længere nede i denne artikel, men det er udelukkende fordi begge metoder virker 🙂

Morten Andersen fra Istol.dk, der sælger kontorstole på nettet har forstået vigtigheden at indhold. Tager du en søgning på “ergonomiske kontorstole” eller bare “kontorstol” vil du se, at hans webshop ranker på side 1. Kigger man på shoppens linkprofil, er den slet ikke så vild endnu. Det arbejdes der på 🙂 Det viser bare, at hvis du kan fylde dine kategorier med godt indhold, vil du se, at de kan komme op og ranke rigtig godt.

Jeg anbefaler, at du placerer 200-300 ord i toppen, og så laver et internt link til en længere tekst i bunden af kategorien. Denne tekst kunne måske være en guide til, hvordan man bruger de enkelte produkter i kategorien?

Sats på volumen. Rigtig meget af det!

Hvis du er træt af at vente på, at de organiske resultater kommer stille og roligt med dine vigtigste landingssider, kan du overveje at ty til en anden metode.

Vi efterhånden, at Google ikke er vild med tyndt indhold, og at algoritmen bliver bedre og bedre til at skille sig af med de sider, som ikke giver værdi til de besøgende. Men jeg ser stadig masser af cases hvor ekstremt meget indhold ranker utroligt godt. Derfor kan du overveje at gøre modsat hvad alle andre gør for tiden. Få udgivet en masse sider og arbejd så på at tilføje mere indhold sådan, at du for fremtiden undgår at komme i klemme med en Googlestraf.

Hvad er fordelen? Du vil meget hurtigt opleve, at din trafik stiger og derfor arbejde på at få denne trafik til at konvertere. Hvis du udelukkende arbejder på at udgive meget indhold på få sider, vil du opleve at det tager længere tid at tjene pengene hjem igen.

www.Tonerland.dk er et fint eksempel på en shop, som har utrolig mange sider. Hvis du fx laver en søgning på Google med: site:tonerland.dk vil du se, at der kommer 5,170 resultater.

tonerland

Shoppen sælger blækpatroner, printerpatroner og lasertoner til hundredvis af forskellige mærker, og det betyder at der er mange søgninger hver eneste måned på fx “HP Laserjet Pro P 1606 DN”. Hvis du tager et kig på kategorien HP Blækpatroner, vil du kunne se hvad jeg mener. Når der er så mange forskellige søgeudtryk, vil der typisk være mindre konkurrence.

Derfor: Få udgivet meget indhold, der har lav konkurrence og arbejd så på at gøre det bedre.

Lav en ordentlig html-sitemap

95 % af alle webshops der gør brug af en html-sitemap udnytter ikke dets rigtige potentiale. Et sitemap hjælper din webshop med to ting:

1. At få indekseret alle dine sider på Google
2. At hjælpe Google med at forstå, hvad dine enkelte undersider handler om.

I langt de fleste tilfælde bruger folk punkt 1., og det er lidt synd, da Google endnu ikke er klog nok til at forstå, hvad alle dine sider handler om. Rigtig mange kanibaliserer rundt omkring på deres side ved fx at genbruge de samme keywords igen og igen i sidetitlerne.

Hvordan skal Google kunne forstå, at din underside A handler om “billige opvaskemaskiner“, hvis du også skriver “billige opvaskemaskiner” på andre undersider?

Det kan dit sitemap hjælpe dig med.

Onlinecasinobonus.dk (uafhængig guide med anmeldelser af danske casioner) har forstået, hvad det drejer sig om. Via deres sitemap her hjælper de med at styrke den interne linkprofil sådan, at Google slet ikke er i tvivl om, hvad de enkelte undersider handler om.

Hvad har Onlinecasinobonus.dk gjort? De har taget sig tid til at finde deres vigtigste sider, og knytte en sætning til, hvad hver eneste underside handler om. Du kan med fordel bruge synonymer her og ental/flertal af dit target-keyword.

Undgå dog kanibalisering af dine undersider. Et ordenligt html sitemap hjælper, men er ikke altid nok.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *