Webshop tip: Vareprøver virker, og gaver sucks!

Indlægget er skrevet af Morten Kristensen, som til daglig blandt andet driver Customfit.eu og Cosmos-Co.eu. Begge shops beskæftiger sig med områder, som har min passion.

Gaver

gaver webshop tips
Credit to Lucy Ray

Når der opstår et nyt fænomen indenfor ”webshop verdenen”, så går der lynhurtigt ”inflation” i den. Og et godt eksempel på dette er gaver. Det er næsten lige meget, hvor du handler, så får du lige to stk tyggegummi med, nogle karameller, et par Haribo miniposer eller noget lignende. Det var et mega cool stunt i starten, fordi det var nyt, og det var overraskende.

Kunden fik noget, som han/hun ikke forventede, og det gav en positiv effekt. Men som med alt andet, så bliver det hverdag, især hvis alle gør det, og det udhuler effekten. Eller det skaber nærmere en forventning om, at der ALTID er noget ekstra med ordren. Er der ikke det, kan du faktisk opleve, at kunden direkte føler, at han/hun har fået en dårligere service, selvom vi snakker gaver til 1-2 kroner. Sådan reagerer mennesker, og det er du nødtil at tage med i dine betragtninger.

Når nu hele gaveideen er udhulet, hvorfor bliver alle ved? Hvis du sælger isenkram, kosmetik, iPhone covers eller noget andet, hvorfor bruge penge på gaver, som slet ikke er relateret til de produkter, som du sælger? Det tager 2-4 minutter at gnaske den Haribo minipose eller det tyggegummi, som var med. Derefter er det ude af kundens hukommelse.

Det kan godt være, at kunden kan huske, at hos dig får han/hun for 2 kr blandet slik, når der lægges en ordre, men jeg tvivler på, at det skaber loyale kunder på den lange bane, og slet ikke, hvis kunden handler for større beløb (over 500 kr pr ordre). Eller sagt på en anden måde, gaver sucks! Gaver skaber ikke loyale kunder, og gaver giver ikke mersalg. De kan måske fastholde en kunde, som ville handle et andet sted, men forskellen på de to shops er 2 stk tyggegummi. Derfor vinder du, fordi du er yderst ”gavmild”.

Yes det er skrevet med et ironisk blink i øjet, for hvad betyder 2 kr ud af en ordre på mange hundrede kroner.

Vareprøver

Hvis du endelig vil give kunden noget, hvorfor ikke give noget, som kan bidrage til din forretning? Noget som kunden kan bruge, eller noget som kan give dig ekstra salg fra denne kunde i fremtiden. Nogle brancher egner sig bedre til dette end andre, men tro mig, der er muligheder i alle brancher, hvis du blot tænker dig om.

Her er et eksempel. Du har en webshop, som sælger slips. I stedet for at give for 2 kr blandet guf, vælger du at investerer i et parti billige slipsenåle. Ikke dårligkvalitet, men heller ikke den gode luksusudgave, som du også sælger. I stedet for slikket, vedlægger du en slipsenål ved alle bestillinger.

Nu giver du kunden noget, som du ved han kan bruge, og derfor skaber du en relation. Hver gang han tager slipset på og sætter nålen fast, så vil han tænke på, at den nål kom fra dig.

Enten bevidst eller underbevidst. Du har skabt en præference. Samme stunt kan laves indenfor de fleste brancher, dog er fødevarer og kosmetik oplagte til denne type fremstød. Her kan der nemlig laves små prøver af varerne. Dermed kan kunderne prøve varer, uden at skulle købe produktet først. En smart og simpel måde at øge sit salg på, hvis produktet er i orden!

Hos Cosmos Co har vi f.eks udnyttet den med vareprøver. 4 mdr før vi begyndte at sælge vores grønne ler, der sendte vi vareprøver med alle ordre. Vi fortsatte også efter, at leret kom til salg på shoppen.

De mange vareprøver betød, at folk begyndte at spørge indtil, hvornår produktet kom til salg. Dette er en god indikator på, at du har vækket et latent behov hos kunden, og at kunden vil handle hos dig, og ikke en af konkurrenterne. Da leret kom online på shoppen, begyndte salget bare at flyve derud af. Det sjove var, at det var især tidligere kunder, som købte i de første 14 dage.

Altså kunder der havde fået en vareprøve. Disse kunder kunne bare have søgt på Google, hvor de kunne have fundet en anden ler, men de ventede alle sammen på, at vores kom til salg.

Med vareprøver giver du altså kunden noget brugbart, som i mange tilfælde vil medfører et øget salg, eller et mersalg i fremtiden, hvis altså produktet er godt nok. Vælger du derimod at give gaver, har kunden glemt dette få øjeblikke efter, at gaven er spist, og det skaber hverken mersalg eller øget salg i fremtiden. Det du højest får ud af dette er, at kunden vælger dig frem for konkurrenten, hvis pris og service er ens.

Derfor brug vareprøver, og brug dem med omtanke. Der er masser af muligheder i alle brancher, du skal blot være kreativ og smart!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *