Succeshistorie med e-cigaretter i Tyskland

Jeg elsker en god succeshistorie i ny og næ. Dagene i juni måned går desværre med at læse til eksamen, og jeg kan ikke vente med at give den en skalle efterfølgende med arbejde og Alor.dk Imens kan I få lov til at læse Dannies historie om, hvordan han er igang med at indtage markedet indenfor e-cigeratter i Tyskland.

Min historie

Rundt omkring på nettet dukker der efterhånden mange succeshistorier op omkring unge iværksættere – og det er fedt at læse! En ting, der dog ofte overrasker mig er iværksætternes alt for store fokus påDanmark og resten af skandinavien. Ja, sprogene minder om hinanden og det kan være en fordel, men alt for mange overser det kæmpe potentiale, som ligger lige rundt om hjørnet – Tyskland. Det her er min personlige historie om hvordan jeg endte med at sælge e-cigaretter i Tyskland.

Jeg afsluttede HHX i sommeren 2008, længe inden jeg havde hørt om elektroniske cigaretter, hvorefter jeg fik en praktikplads i München. Praktikforløbet var statsligt støttet og jeg havde derfor mulighed for at fådækket mine flytteomkostninger, fåstøtte til husleje osv. Alt i alt en nem måde at komme ud i verden på, som klart kan anbefales.

Det blev relativt hurtigt klart for mig at jeg virkelig godt kunne lide Tyskland, hvilket medførte at jeg begyndte at studere. Mit studie var udelukkende påtysk, hvilket var en kæmpe udfordring, og svarer til H.A. studiet i Danmark.

Efter halvdelen af mit studie havde jeg haft en række affilliate projekter kørende og lært nok til at jeg turde at kaste mig ud i et større projekt – XSmoke E-cigaretter.

Selskabsform, Notarer og andre udfordringer

I Tyskland er det en del mere omstændigt at stifte selskab end det er i Danmark. Dette er efter min mening ogsåen af grundene til at den tyske økonomi er såstærk – bukkene bliver skilt fra fårene allerede i etableringsfasen.

I Tyskland indførte man allerede for flere år siden det såkaldte UG – samme koncept som i år blev indført i Danmark under navnet IVS. For en ung knægt som mig, uden væsentlig kapital, var det den perfekte selskabsform.

Næste skridt, som ofte undervurderes, er selv etableringen af selskabet. Første stop er en speciel form for advokat, en såkaldt notar, som skal sammensætte og godkende selskabstrukturen. Dette koster normalt 500-2000 EUR. Herefter skal virksomheden have en bankkonto og til sidste registreres i diverse handels- og erhvervsregistre. Alt sammen en process som nemt tager 3 mdr. Det er en utrolig langtrukken process, hvor man desværre ikke kan gøre meget andet end at vente.

Det kan betale sig…

Selvom det kan virke som en lang og umulig kamp når man efter 8 uger stadig ikke er blevet tildelt et CVR-nummer, såkan det godt betale sig at etablere sig syd for grænsen. Jeg har før skrevet om de mange fordele ved at være iværksætter i Tyskland, men blandt de vigtigste kan nævnes:

  • Size does matter: Man kan bare ikke ignorere at Tyskland alene er mere fire gange såstort som hele skandinavien til sammen. Der er bare langt større volumen påalle markeder og selv nicher kan vise sig ekstremt lukrative.
  • Deutsche Post: Tyskerne kan bare finde ud af at bygge store infrastrukturelle virksomheder, og deutsche post er et pragteksemplar og de har nogle sindsyg skarpe priser. Det lyder vildt, men det er billigere at sende en pakke fra Tyskland til Danmark, end det er at sende en pakke inden for Danmarks grænser.
  • Billigere Arbjedskraft: Lønniveauet er lavere i Tyskland, hvilket påalle måder er en fordel når du starter virksomhed. Alle selvstændige ved at „tid“en en mangelvare i opstartsfasen, og det er derfor en vigtig faktor at kunne ansatte arbejdskraft allerede tidligt i forløbet.

Den var den korte version af min vej fra lille Aalborg ud i verden. Hvis i har flere spørgsmål, såer i altid velkommen til at kontakte mig på google plus eller linkedin.

4 thoughts on “Succeshistorie med e-cigaretter i Tyskland

  1. Hej Allesammen,
    må indrømme at jeg ikke lige havde opfanget at der var blevet kommenteret på artiklen, derfor i ikke lige har hørt noget fra mig 🙂

    @Nikolaj, @Mads:
    Nu er det jo nogle ret brede spørgsmå i kommer med, som der ikke lige er plads til at svare på her i kommentarfeltet 🙂
    Men i er selvfølgelig begge to velkomne til at fange mig direkte over linkeding eller FB.

  2. God og inspirerende artikel. Er helt enig i, at mange overser Tyskland til fordel for Skandinavien. Keep up the good work 🙂

  3. Som Nikolaj kunne jeg også godt tænke mig at høre mere om forretningen om om hvordan det har været at begå sig på det tyske marked kontra det skandinaviske.

    Tillykke med det.

  4. Hej Dannie

    Fedt at høre historien også 🙂 men vil rigtig gerne høre mere om hvad i har gjort i forhold til markedsføring i Tyskland, indkøb fra Tyskland etc.

    Alt godt Nikolaj

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *