Sådan får du mere ud af din e-mail liste

Din e-mailliste er et væsentligt aktiv i din online forretning.

Ikke alene fordi du har mulighed for at markedsføre produkter og services til personer, du ved er interesserede – men også fordi e-maillisten kan bruges udover din indbakke.

Hvis du lige nu alene bruger e-maillisten sådan, at du en gang imellem udsender et nyhedsbrev, går du glip af et stort potentiale.

Det har vi mulighed for at råde bod på her i artiklen.

I Obsidian Digital arbejder vi med at få mest muligt ud af vores kunders online ressourcer. E-maillisten er en væsentlig ressource.

Vi arbejder blandt andet med følgende:

Upload til Facebook

Du har mulighed at tage din e-mailliste og uploade denne til Facebook under ”Målgrupper” i din annoncekontoadministrator.

Når du gør dette forsøger Facebook at matche din liste op med Facebook-profiler. Du får således en målgruppe bestående af personer, der har en Facebook-profil med samme e-mail, som du har uploadet til de sociale medie.

Du kan uploade dine nyhedsbrevsmodtagere, tidligere kunder og mange andre.

Du betaler en lav CPM-pris for at ramme din e-mailliste. Du har mulighed for eksempelvis at sammenkøre e-mailkampagner med Facebook-annoncer eller at pushe særlige budskaber til dine målgrupper.

Hvis du har mange på din liste, kan det tilmed give mening at splitte din liste op i flere, så kvinder på listen får ét budskab, mens mænd får et andet.

Lad os sige, du sælger oplevelsesgaver som DGDA. Mænd vil gerne ud at køre hurtigt i en bil, mens kvinder gerne vil have et spaophold. Det har stor betydning for afkastet af din investering i din online markedsføring, når du sørger for at målrette tilpassede annoncer til målgruppen.

Opdatering: Vil du lære mere om Facebook, har min kollega Halfdan Timm skrevet en bog om Facebook annoncering. Hvis du vil have det sat professionelt op, så kontakt os – så gør vi det i Obsidian Digital.

Upload til AdWords

Du har også mulighed for at uploade e-maillisten til AdWords.

Dette giver dig mulighed for at køre display-annoncer målrettet dine e-maillister, ligesom du kan med dine besøgende med en AdWords retargeting-liste.

Du kan også bruge din e-mailliste til RLSA – Remarketin List for Search Ads.

Her byder du måske 25 % mere for personer, der er på din e-mailliste, fordi du ved de er mere tilbøjelige til også at købe fra din side.

Det er altid nemmere at skabe 2. konvertering end den første. Klaus fra test-opvaskemaskine.dk bruger dette metode selvom, hans website er et affiliate website. Så hvis du har en affiliate side, er det også oplagt.

Autoresponder ved tilmelding

De første mails du sender ud til en ny modtager på e-maillisten er også dem, der bliver læst mest.

Første e-mail overhovedet har sandsynligvis den højeste åbningsrate af alle dine mails.

Det giver derfor god mening at ’smede mens jernet er varmt’ – og det gør du nemmest ved hjælp af en autoresponderliste.

Med en autoresponderliste bliver der sendt en række e-mails umiddelbart efter en person tilmelder sig dit nyhedsbrev. Du kan sende en mail efter 5 dage, en anden efter 10 dage og sådan kan du fortsætte.

Dine e-mails kan have til formål at:

  • sælge
  • undervise
  • modne

eller noget helt tredje.

Det vigtige er, du udnytter muligheden for at tale til den besøgende netop som denne er mest interesseret i at høre fra dig og din virksomhed (umiddelbart i forlængelse af tilmelding til din liste).

Autoresponders fungerer godt til det meste – men særligt komplekse produkter og ydelser, hvor modtageren over et stykke tid skal overbevises om, at din løsning er den rette. Liberale erhverv som ejendomsmæglere, revisorer og advokater har derfor særligt meget at vinde ved at benytte sig af. Se et eksempel med en sådan liste hos advokatfirmaet Moth her.

Selv hvis du er i den frække branche, som denne side, kan du indsamle e-mails og lave autorespondere. Det handler blot om at være kreativ. Jonas som er websitets ejere har lavet en serie bestående af 6 e-mails, som strækker sig over en periode på 4 måneder. De første par e-mails er informative med guides etc., hvor de sidste par kommer med et godt tilbud.

One thought on “Sådan får du mere ud af din e-mail liste

  1. Rigtig god inspiration til E-mail marketing.

    Og hold nu Kaje, hvor har den været på min TO-DO liste i rigtig lang tid, men jeg har er ikke kommet i gang med det endnu. Selvom jeg endda opsamlet e-mails løbende.

    Det må helt klart være en af de ting, der skal ske i løbet af de kommende måneder…

    God artikel 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *