Pas på affiliate livet ikke koster dyrt

Mit navn er Tim Petersson, og jeg har tidligere fået lov at låne bloggen her til at fortælle om min oplevelse med et affiliate site. Det indlæg kan du læse her, hvis du har lyst – det handler om babyalarmer.

I dag skal det handle om noget helt andet, faktisk skal det handle om hvordan mit hårde liv med fuldtidsarbejde og så det sjove arbejde om aften har kostet mig rigtig dyrt – faktisk har jeg rykket 6-8 måneder ud af kalenderen og sat mit liv i stå. Artiklen her skal handle om hvor det gik galt, og samtidigt får du 5 helt konkrete tips hvordan du som affiliate marketer i din fritid, ikke havner der hvor jeg gjorde.

Du har måske allerede gættet at jeg gik ned med stress, det gjorde jeg ikke fordi jeg knoklet røven ud af bukserne med noget jeg ikke kunne lide, faktisk elsker jeg online marketing, og brænder helt enormt for det. Jeg gik heller ikke ned med stress fordi jeg manglende penge til at betale regningerne eller andet som normalt holder folk vågen om natten.

Jeg gik ganske enkelt ned med stress fordi jeg igennem en lang periode havde en konstant aktivering af hovedet – Og hvad mener jeg så lige med det?

stress

Det er faktisk ret simpelt, når jeg ikke var på mit fuldtidsjob hos DSB, så brugte jeg tid med ungerne og konen, og når ungerne var lagt i seng, så brugte jeg tid på at lave affiliate sites og på at dygtig gøre mig på online marketing. Den Psykolog jeg har brugt til at løfte mig hurtigere ud af mit stress forløb mener at det er den konstante aktivering der efter lang tid gjorde at bægeret flød over. Kan du kende mit mønster, så er det tid til at tænke sig godt om, for det rammer også store stærke mænd!

Tips til at holde sig i skindet

Det lyder underligt, men der skal faktisk ret få ting til at ændre livstil og rette op. Det er en god ide at have med i tankerne at stress skader hjernen, og at det derfor er en god ide at ændre på livet inden det går helt galt. Her kommer mine 5 tips til stress håndtering.

  1. tip: Hold fridage og ferie
    Der er ikke noget galt med at arbejde hårdt og koncentret i en periode, men det er vigtigt at planlægge fridage. Fridagene skal være dage hvor du ikke tænker på arbejde, har du venner og familie så prøv at planlægge cafe ture eller andre ting der gør dig glad, men som ikke handler om arbejde. Øvelsen og det vigtige her er at være nærværende når du er sammen med andre. En fridag kan også være hvor man slet ikke laver noget, bare daser og slapper af.

Mange iværksættere, og måske i sær dem som bijobber med affiliate har tindens til at arbejde i deres ferier fra fuldtidsjobbet, og så er det jo ikke ferie hvor hovedet får lov at slippe arbejdet.

  1. tip: Lav regler for mobil telefonen
    Mobilen er farlig, den skaber en konstant aktivering af hovedet. Specielt mail og Facebook apps er farlige. Facebook fordi den kalder på os når vi keder os, den bliver en slags aktivering i kedsomhedensstund. Det er farligt for vores hjerner fordi man bliver afhængig af appsene. Det udløser simpelthen et belønningsstof i hjernen hvor vi åbner appen.

Samtidigt holder der aktiveringen af hjernen i gang. Det er altså noget om snakken når man siger det er sundt af kede sig. Et rigtig godt tegn på at man er afhængig af notificationerne på smartphones er når man kan mærke vibratoren i lommen og der ikke er nogen notification.

Et par regler kunne være:

  • Jeg tjekker kun mobilen 1 gang i døgnet (Det kan sagtens lade sig gøre, og man dør ikke af det)
  • Slukker for muligheden for at hente mails
  • Sletter facebook appen og logger kun på facebook fra computeren.
  1. tip: Lær at være nærværende
    Du kender det sikkert når du er sammen med andre mennesker, så flakker dine tanker rundt på andre ting end netop det du sidder med. Du kan stå midt i en samtale og være så fokuseret på andre ting at du faktisk ikke høre hvad der bliver sagt, og svare bare ja, okey osv. Det ligger lidt i tip 1 også, men det er virkelig vigtigt at være tilstede i nuet, og det er en af måderne man lærer, at håndtere stress på. Hvis man synes det er svært så man gøre brug af mindfuldness øvelser, de kan apropo brug af mobilen downloades dertil.
  2. tip: Lyt til din krop
    Stress er et hormon kroppen producere, og længere tids påvirkning af hormonet giver symptomer på stress. Det er de symptomer der er vigtige, at lærer og kende. Kender du symptomerne kan du nemlig også lærer hvornår det er vigtig for dig at indlægge pauser og regler der gøre du bedre kan håndtere stressen. Typiske symptomer er anspændthed (skuldrene sætter sig oppe ved ørene), muskel smerter, vågner med hovedpine, smerter i brystet og mange flere. Der er en liste her med nogen af de gængse symptomer, det der bare er vigtigt, at huske er at ikke alle har de samme symptomer.
  3. tip: Lav regler for brug af computeren
    Når man kigger på computeren bliver man tit bombaderet med informationer, er man ligesom jeg har været det før hen, så har man rigtig mange vinduer åbne på samme tid. Det var skype, mail program, kode programmer, browseren som så igen holder mange faner åbne, ftp client, skrive programmer og billede behandlingsprogrammer.
  4. tip: Lav en blog og stress af
    Nogen gange kan det være en ide at skrive tankerne ned. Om du gør det på et stykke papir eller via en blog spiller ingen rolle. Men brug 10-15 min hver aften på at notere, hvad du oplevede i løbet af dagen. Det sætter din hjerne igang på en aktiv måde, og det kan virke afstressende. Hvis du ikke har en blog, kan du se her, hvordan du kommer igang.

Men det er ikke kun antallet af programmer der er afgørende, faktisk tænder man hovedet på fuldtryk både når man tænder for computeren, men faktisk også når man tager mobilen frem.

Regler for brug af computeren kunne være:

  • Max computer brug på 1 timer efter arbejdstiden er slut
  • Luk mail appen når du arbejder, den er altså forstyrrende og trækker dig væk fra det du laver.
  • Det samme skype, folk der vil i kontakt med dig må sende en mail, som du så kan læse når du åbner mailprogrammet efter du er færdig med at arbejde (eller før du laver noget)

Jeg håber du kan bruge mine erfaringer, og bare rolig håbet er ikke ude. Jeg roder stadigvæk med affiliate, og bruger igen lidt tid på bla. bedrebyg.dk Webhotelsoversigten.dk, så hvis du står og mangler en rabatkode til fx. Unoeuro, så hop over på sitet og find den her.

Til slut vil jeg egentlig bare lige gøre det klart, jeg er en stor stærk mand, og jeg bliver aldrig lagt ned at stress, eller det gjorde jeg så vidst nok lige alligevel. 3 måneder brugte jeg på at gå ture i skoven og ligge i sengen. 3 måneder hvor jeg skulle lære at koble fra og være nærværende! Og 3 måneder er hurtigt, og det var kun fordi jeg tidligt i mit stress forløb blev svimmel og måtte melde mig syg fra mit arbejde hos DSB.

God bedring.

One thought on “Pas på affiliate livet ikke koster dyrt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *