On-page SEO på din hjemmesides vigtigste sider

Halfdan Tim er cool. Han er en af mine venner, og jeg nærer rigtig meget respekt for alt hvad han laver. Om det så er på fodboldbanen eller i affiliate branchen, giver han den gas, og stopper ikke før… I andre stopper + lidt mere 🙂

Han har skrevet dette stykke tekst om on-page SEO, og tager udgangspunkt i hans eget site JUF.dk Når jeg selv arbejder med affiliate, er on-page SEO det første jeg får på plads. Hvad nytter det at lave verdens bedste linkbuilding, hvis ens site hverken har h1-tags, intern linkstruktur eller alt tags til billederne for bare at nævne et par vigtige elementer.

Inden længe åbner jeg webshoppen Alor.dk, og for at have en realistisk chance i et yderst konkurrencepræget marked, skal alt on-page være 100 % på plads.

Giv ham en hånd… Halfdaaaan Tim!

Har man arbejdet på et site i et stykke tid – være det sig en portal, en webshop, et affiliate-site eller noget helt fjerde – opdager man, at 80/20-reglen også gælder for så vidt angår websites.

20 % af siderne står og trækker 80 % af indtægten. Hvis ikke den er endnu mere skæv end det. Hvis du vil læse mere om reglen, også kendt som Paretos lov, kan jeg anbefale at læse 4 Hour Workweek af Timothy Ferris. Den er jeg selv meget glad for.

På mit eget primære site, advokatportalen JUF.dk, gælder det også. De fleste leads kommer ind fra relativt få undersider. De mange undersider tjener mange andre funktioner, bl.a. at booste de stærkeste sider, at agere linkværdigt indhold og i det hele taget at skabe et godt og stærkt domæne samt brand, men de fleste leads kommer fra de samme sider.

Det har jeg naturligvis reageret på.

De sider, hvor der er mest gang i den, får derfor også ekstra opmærksomhed. Og lad mig vise, hvad jeg mener, med ekstra opmærksomhed – lige nu snakker jeg nemlig ikke om linkbuilding (der bør du naturligvis også centrere dine kræfter til de sider, hvor afkastet er størst), men om hvad du har mulighed for at gøre on-page.

Læs min guide til søgemaskineoptimering her.

Jeg tager herunder udgangspunkt i siden for boligadvokater på JUF.dk. De fleste bruger en boligadvokat i forindelse med deres hushandel til at berigtige købet af ejendommen. Boligadvokaten gennemkigger købsaftalen, laver refusionsopgørelse, skriver skødet og tinglyser samme og yder generel rådgivning.

Vi har en del personer på JUF.dk, der søger en boligadvokat – og vi har en del boligadvokater tilknyttet, der tager opgaver. Jeg vil naturligvis gerne have flere boligadvokatopgaver og har derfor brugt en del kræfter på at forbedre indholdet på siden.

Nok om boligadvokater. Lad os kigge på, hvad jeg har gjort for at gøre siden endnu bedre (blandt andre sider på JUF, der også har fået ekstra opmærksomhed):

Kommentarfeltet

JUF.dk’s nye design opfordrer næsten til, at der bliver skrevet kommentarer:

Kommentarer på JUF.dk

Og det gør der også. Vi får en del kommentarer ind med juridiske spørgsmål.

Kommentarer er nyt indhold på siden. At siden bliver opdateret med nyt indhold (kommentaren) er i Googles øjne et tegn på delvist, at siden stadig er relevant og delvist at de besøgende er glade for siden. De interagerer med den.

Og sørger du også for at svare på dine kommentarer opnår du tre ting:

1)      Du hjælper dine brugere

2)      Du får mere indhold på siden

3)      Google ser det nye indhold, crawler nu din side oftere og værdisætter den højere

For nogle år siden var folk bange for, at deres keyword density, søgeordsdensitet, blev udvandet, hvis de tillod kommentarer.

Heldigvis er søgeordsdensitet ikke længere en seriøs metric, da den er alt for nem at manipulere med.

Kommentarer er slået til næsten på samtlige af JUF.dk’s undersider og jeg opfordrer i et væk folk til at skrive kommentarer. Og sagens alvorlighed taget i betragtning, nu det er et website om jura, bliver folk rigtigt glade, når de får svar.

Video

Lige netop siden om boligadvokater har ikke video på endnu.

Men det har mange af de andre – fx den om stiftelse af ApS.

Her er der lavet en video under rubrikken ”SKAL man bruge en advokat til stiftelse af ApS?”. Den ser sådan her ud:

http://youtu.be/yOAAV10u13M

Videoen er lavet i København med Emil Blücher og hans udstyr.

Videoen er ikke specielt lang – men den tjener flere formål igen (ligesom kommentarer):

1)      Folk vil gerne se videoer. Den her er set knap 300 gange nu. Og når de ser videoen bliver de også længere tid på siden.

2)      Jeg kan linke fra videoen å YouTube til siden om stiftelse af ApS og derved lave et relevant link. Skidt pyt med om det er no-follow. Det er relevant.

3)      Jeg kan smide videoen på andre sider og bruger den som linkværdigt materiale i det hele taget.

4)      Jeg kan få video-snippets i søgeresultaterne, der øger CTR’en betragteligt.

Video i SERP

Jeg har indtil nu lavet 16 videoer til JUF.dk. 14 personer abonnerer på dem og de er set samlet knap 5.000 gange nu.

Videoer er guld værd for et website og jeg vil anbefale alle at komme i gang med det. Du skal ikke have dyrt videoudstyr. Mange af mine videoer er screencasts med fx Camtasia, Prezi og lignende værktøjer.

Infografik

Siden om boligadvokater har også fået egen infografik.

Infografikken er lavet af en pakistansk grafiker og er ganske simpel – den har ikke kostet mere end 4-500 kroner.

Bevares, det er ikke klodens flotteste infografik. Se blot her:

En flot infografik

Til gengæld skaber den noget grafisk på siden, der er med til at bryde tekstmuren (teksten er selvfølgeligt knap 2.000 ord); den gør siden mere linkværdig; den skaber et overblik over hvorfor en boligadvokat er en god idé; og så kan den submittes til diverse infografik-sider, hvorved jeg kan få et link tilbage til JUF.dk.

Det kræver mere og mere at få links med infografikker.

Men selv hvis formålet blot er at gøre indholdet på selve siden bedre er grafikkerne super brugbare værktøjer.

Du kan få hjælp på oDesk til at lave din infografik af en dygtig pakistaner, filippiner, vietnameser eller lignende.

Det har jeg skrevet om her:

http://halfdantimm.dk/odesk-elance-outsourcing

Og derudover kan du bruge værktøjer som Piktochart, Infogram og lignende til at lave nogle hurtige infografikker selv, hvis du har et grafisk øje. Eller du kan naturligvis bare skabe et mesterværk direkte i Photoshop, hvis det lægger det lige til (det er desværre ikke tilfældet for mig J ).

Boost for andre sider

Er der åbnet for kommentarer?

Og har du lavet en video?

Og har du eventuelt lavet lidt grafik for at gøre det hele kønnere?

Så mangler vi bare lige en enkelt.

Siden /boligadvokat er ikke den eneste side, jeg har på JUF, der handler om boligadvokater, boligkøb og så videre.

Jeg har nok nærmere halvtreds.

Mange af dem linker internt til siden om /boligadvokat. Det viser mine besøgende – og Google – at /boligadvokat er den vigtigste ressource på mit side omkring boligadvokater, og at det også derfor er den, der fortjener at hive de gode rankings hjem.

Jeg har fx sider med titler som:

  • Berigtigelse af bolighandel
  • Skødeskrivning
  • Boligadvokat til ejerlejlighed
  • Boligadvokat til andelslejlighed

Billede af nyeste indlæg

Og sådan fortsætter listen. Ingen af resultaterne er naturligvis det samme; der er tale om unikke artikler for samtlige titler.

Ikke alene booster de den vigtigste /boligadvokat-side, men de bringer også mange gode long tail søgninger ind på JUF.dk, jeg herefter har mulighed for at konvertere.

Og når alle de andre ting her er på plads, har du mulighed for i højere grad end før at høste frugterne af den linkbuilding, du kommer til at lave. Effekten af dine stærke links bliver kun mere synlig, hvis du virkeligt har givet den en skalle med dit onsite-indhold.

Hvis du har spørgsmål til JUF.dk eller hvordan vi ellers gør på platformen – eller gør jeg et eller andet helt forkert med ovenstående – så smid en kommentar her på Sasas blog eller skriv en mail på halfdan@juf.dk!

Find ekstra ressourcer om On-Page SEO her

6 thoughts on “On-page SEO på din hjemmesides vigtigste sider

  1. Ældre men stadig yderst interessant artikel.
    Det du skriver vedr. interne links, mener du at der fra mange af ens undersider bør linkes tilbage til en bestemt side – således at denne bestemt side får mange interne links?
    Mvh Erik Aalund

    1. Det er godt nok måneder siden du spurgte Erik, men du får lige et svar alligevel, der måske også er til gavn for andre.

      Det giver ikke altid god mening, at linke for mange gange fra undersider/artikler til en bestemt vigtig side, medmindre:
      – At du tjener penge på at folk besøger den side.
      – At det giver rigtig god mening for brugeren.
      – At det er nødvendigt for at undgå søgeords kannibalisme (hvis undersider har samme søgeord som hovedsiden, så er det en god idé at linke til hovedsiden med søgeordet som ankertekst).

      Jeg har flere gange oplevet at hovedsiden ranker væsentlig bedre, hvis den linker til relateret indhold på sin egen side, samt linker ud til troværdige og relevante eksterne sider. På denne måde bliver hovedsiden mere som en ultimativ ressource på emnet.

  2. Rigtig god artikel.
    Du skriver du nok har halvtreds sider som linker til hinanden, på dit keywoord.
    Må man godt det for Google?
    Er det ikke en form for linkwheel?

  3. God artikel. Og ja, selvom infografikken ikke er helt i top, så er det da stadig et hæderligt resultat. Specielt når man tager prisen i betragtning 🙂

  4. Kanon tip med youtube videoer på google fremfor billeder.

    Generelt god artikel, som du selv siger så er videoer et kraftigt værktøj!

    Keep up the good work 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *