Offline tips til at supplere online marketing

De fleste af os er nok af den holdning, at reklamer i eksempelvis aviser og cykelskure ikke er en optimal platform til at konvertere kunder, og det er jeg enig i. Det er dog en skam at mange af os online folk helt udelukker offline medier, da der gemmer sig nogle gode muligheder hist og her. Her kommer et par fifs fra Morten Storgaard.

Læs også dette indlæg af Hannah West om offline vs online – hvad er bedst?

Mit navn er Morten Storgaard. Jeg arbejder til daglig med online markedsføring, og for tiden arbejder jeg på portalen Netkablet.dk, som samler nyheder indenfor Internet, bredbånd og fibernet.

Til daglig hjælper jeg netbutikker med markedsføring, og et af de områder jeg arbejder en del med er samspillet mellem online og offline markedsføring, som jeg har fået lov at dele lidt omkring her på bloggen.

Byt flyers i pakkerne

Dette er et simpelt eksempel på gratis markedsføring. Da jeg startede som iværksætter i 2008 var det med firmaet SUMOpix, som sælger fototapeter og lærredstryk. Der lavede vi en aftale med nogle andre lokale netbutikker, om at sende flyers med i hinandens pakker.

Vi sendte alle 5 -10.000 pakker om året, og ved at trykke nogle små A5 flyers, kunne vi få et tilbud med ud til hinandens kunder. Vi havde trykt rabatkoder på dem, så vi kunne følge med i antallet af ordrer. Det gav lidt ordrer hver måned, samtidig med en gratis branding.

Det er vigtigt at finde nogle samarbejdspartnere her, hvor der er et overlap på kundesegmentet. Vores kunder var børnefamilier, og derfor var det oplagt for os at samarbejde med andre webshops indenfor børnetøj.

Send et brev til dine kunder

For de fleste netbutikker er tilbagevendende kunder den kanal, som er den mest købestærke på webshoppen. Det giver også god mening, for de har jo allerede købt en gang og kender produktet.

De fleste af os udnytter det ved at udsende nyhedse-mails. Jeg har også gode erfaringer med at udsende fysiske breve til denne gruppe. Det er typisk når der kommer nye produkter på shoppen, eller op mod jul, hvor der for mange er en naturlig øgning i salget, som kan stimuleres yderligere med et brev.

Det er let at tracke i Google Analytics, hvor du kan se den procentvise fordeling mellem nye og tilbagevendende kunder.

Suppler TV-reklamer med Radio

Jeg stødte for nylig på en analyse, som viste, at en stor del af os bruger TVet på samme måde som radioen. Det kører blot i baggrunden, og vi kikker ikke altid på skærmen, mens der kører reklameblokke. Derfor er det også blevet vigtigere, at man har en reklame, som fungerer med eller uden billede.

Jeg har hjulpet Refurb.dk med at få lavet en TV-kampagne, og her valgte vi af samme grund, at køre budskabet på både radio og TV. De sælger genbrugte computere, og vi opfandt en karakteren Kasper, som prøver at skaffe en billig computer på nettet.

Det blev til en lille historie, som fortæller omkring processen, og lydsporet bruges også på Radioreklame, blot med det tvist, at vi staver webadressen til sidst i spottet, så vi er sikre på at folk får fat i navnet, da det er lidt specielt.

Lad mig til sidst blot nævne et par ideer jeg har prøvet, som til gengæld ikke gav noget output. Jeg har prøvet flere gange at husstandsomdele flyers (både selv og gennem posten), og det har desværre været uden respons. Derudover har jeg også købt billige late-sale helsides annoncer i både aviser og ugeblade – også uden nogen reaktion.

Jeg håber du har fået et par fifs du kan bruge. Læg endelig en kommentar herunder med dine egne erfaringer og ideer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *