International SEO – Hvordan og hvorledes?

Jeg blev spurgt af webshoppen www.bedrenaetter.dk om, hvordan de skulle arbejde med deres internationale SEO. De sælger senge og dyner på nettet, og det marked eksisterer også i andre nærliggende lande.

Har du selv et websted med sider, der er målrettet områder i verden, der taler det samme sprog, kan du nemt blive straffet for duplicate content. Men anvender du den særlige hreflang-tag, kan du fortælle Google, at der rent faktisk er forskel og samtidig sørge for, at brugerne får vist den version af siden, der passer til deres lokale variant af sproget.

Vi ved vel alle sammen, hvor store sprogsnobber f.eks. englændere og amerikanere er. Det oplever vi tit på den hårde måde, når vi få nogle knubsede bemærkninger om vores ordvalg – og skal vi fornærme begge parter, skal vi bare bruge australske vendinger. Det samme gælder spansk. Her er der stor forskel på spansk spansk og mexicansk spansk.

Så har du et internationalt website, kan det være nødvendigt at have flere forskellige sprogversioner af det samme sprog, for at blive taget alvorligt i de enkelte verdensdele. Problemet er bare, at variationerne sjældent er store nok, til at Google ikke kommer og gokker os oven i nødden for at have duplikeret indhold.

Hreflang beskytter mod duplicate content

Men sørger du for, at anvende det såkaldte hreflang-tag i <head>-delen af html-koden på de enkelte sider, kan du undgå straf. Det fortæller nemlig Google, at denne her side er målrettet folk, der taler det pågældende sprog, men bor i en bestemt verdensdel.

Det har samtidig den fordel, at Google viser den side, der passer til den lokale variant af sproget i deres søgeresultater. Så har en mexicaner valgt kun at få sider på spansk, får han vist den version af siden, der er skrevet i den mexicanske dialekt af spansk og ikke den spanske version – der af mange mexicanere opfattes som snobbet.

Hjælper også med korrekt valuta

Har du en webshop på flere sporg, giver hreflang-tagget de samme fordele. Samtidig sikrer det, at priserne vises i de f.eks. pund i England og dollars i USA, når folk kommer ind på siden fra søgeresultaterne. Det er med til at øge troværdigheden på webshoppen og sikrer, at kunderne føler sig godt behandlet.

Du kan læse mere om hreflang-tagget i Googles Webmaster-ressourcer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *