Inspiration til linkbuilding

Ofte kan det være svært at finde frem til relevante links til ens sider, og de fleste som arbejder bare en lille smule med SEO og for den sags skyld markedsføring, ved at der skal links til for at man bliver synlig i søgemaskinerne. Du kan naturligvis godt blive synlig på nogle søgeord, uden at have brugt meget tid på linkbuilding. Men er dette tilfældet er det højest sandsynlig fordi der ikke er meget konkurrence på søgeordet, fordi du har rigtig godt styr på din on-page SEO (du kan læse Halfdans indlæg her på bloggen for mere om on-page SEO) eller fordi du skriver/laver noget ufatteligt godt indhold som folk helt naturligt linker til fordi det ganske enkelt er det bedste indhold som ligger på nettet!

Selv hvis det sidste er tilfældet – du skriver det bedste indhold om emnet – så hjælper det ikke meget hvis ikke dit indhold bliver fundet. Hvis ingen ser dit indhold er der heller ingen som linker til det. I denne artikel vil jeg komme med lidt gode råd til, hvordan du kan finde nogle hjemmesider, som er relevante at få links til dit site fra. Til dagligt arbejderne jeg med min webshop spilmedsmil.dk, hvor jeg sælger brætspil og bloggen gaveråd.dk, hvor jeg i samarbejde med min kæreste kommer med gode råd og inspiration til gavevalg. Det er med udgangspunkt i disse to sider, at jeg har fået inspirationen til dette indlæg.

Kopier dine konkurrenters gode links

Det har længe været en kendt strategi at kopiere ens konkurrenters link. Strategien holder stadigvæk vand langt hen af vejen. Der er dog et par ting du lige skal være opmærksom på. For det første kommer du ikke foran dine konkurrenter ved at kopiere deres links, med mindre du har styr på alt det basale SEO og gør det bedre end konkurrenterne samtidig med, at du har nogle gode links som de ikke har. Dernæst er det efter de senere opdateringer af Googles algoritmer endnu vigtigere end tidligere, at dine links kommer fra relevante sider. Derfor kan du ligeså godt sorterer skidt og kanel fra nu, hvor du er i gang med at kopiere dine konkurrenters link.

Der findes naturligvis en del forskellige programmer, som kan hjælpe dig med at kigge dine konkurrenters indgående links igennem og give dig en liste over alle de indgående links som programmet kan finde. Der er både løsninger som koster penge, og løsninger som er gratis. Er du ny indenfor området, eller er det begrænset hvor stor nytte du vil kunne få ud af at have en betalt løsning, kan du starte ud med et af de gratis programmer der findes. Hvilket jeg også vil tage udgangspunkt i. Inden jeg viser dig hvilke og hvordan de fungerer skal det lige bemærkes at de betalte løsninger ofte er bedre og finder væsentlig flere links. Desuden har de ofte et bedre interface og flere muligheder. Nedenstående program er dog udmærket at starte med.

På siden openlinkprofiler.org har du mulighed for ganske gratis at indtaste en url og finde frem til backlinks til dine konkurrenters side. Når du har indtastet en url kunne det se ud som dette:

1

2

Du vil formentlig få en lang liste af potentielle links ud af denne metode. Kører du ovenstående metode igennem ved alle dine konkurrenter har du formentlig en liste på minimum 50 sider som vil være super relevante at skaffe links til din webshop, blog, hjemmeside fra.

Ovenstående gratis tool til tjek af konkurrenters link er en smule mangelfuld, i det det langt fra finder alle links. Men det kan være et godt sted at starte. Jonathan Lindahl har en liste med Tools som du mod betaling kan bruge til at tjekke backlinks. Du finder listen her.

Bonus tip: Brug samme metode på relaterede sider

Ovenstående metode kan med fordel bruges på relaterede sider til din webshop, blog eller lignende. Ved at gøre dette vil du ofte kunne finde frem til nogle links som dine konkurrenter ikke nødvendig har, og som de måske aldrig vil få – hvis du får linket før dem. Et eksempel kunne være fra min webshop med brætspil. Webshops som sælger legetøj er meget beslægtet med min webshop, og henvender sig til en målgruppe som er så godt som identisk med den målgruppe jeg har. Jeg har derfor kørt forskellige webshops som sælger legetøj igennem openlinkprofiler.org og fundet en del gode links som mine konkurrenter ikke har! Prøv det! Det virker rigtig godt.

Google er din ven – Brug Google til at finde potentielle backlinks

Formålet med at skaffe backlinks er 2 ting:

  1. At blive mere synlig på søgemaskinerne, og herunder i særdeleshed Google som en den største søgemaskine i Danmark.
  2. Derudover er formålet at skaffe nogle relevante links som kan tiltrække relevante besøgende som har en grund til at klikke på linket til din side og besøge den.

I forhold til punkt 1, så er Google rigtig interessant. Da du gerne vil placeres højere på søgemaskinerne (Google) på relevante søgeord er der næppe et bedre sted at starte jagten efter relevante links end ved at søge på søgemaskinerne (Google).

Fremgangsmåden er forholdsvis enkel: Du finder det/de søgeord som er vigtige for din side og som du gerne vil ranke højt på. For at tage udgangspunkt i et eksempel fra min egen hverdag. Jeg vil gerne ranke på søgeordet ”A-Å spil”. Jeg søger derfor på Google:

3

Første side indeholder primært webshops (læs konkurrenter), hvor det ikke vil være muligt at få et backlink fra. Øvelsen går nu ud på at gå Googles søgeresultater igennem, en efter en og kigge efter relevante sider at skaffe links fra. På side 2 fandt jeg den første relevante hjemmeside, hvor der er en mulighed for at skaffe et backlink. Siden Spillereglerne.dk er en side med spilleregler til forskellige danske brætspil. Siden er yderst relevant idet den omhandler brætspil og har en side med netop et af de forskellige A-Å spil.

4

Lidt længere nede på side 2 på Google fandt jeg denne side:

5

Tactic er producenten af A-Å spillene og naturligvis et rigtig relevant sted at få et link fra. Ofte er det muligt at få links fra sine leverandører, hvilket du naturligvis også bør tilstræbe.

Jeg er dog så uheldig, at Tactic.net ikke linker ud til deres forhandlere, hvorfor jeg desværre ikke kan få et link fra dem.

Du har formentlig allerede fået fat i hvordan metoden fungerer. Afhængigt af hvor stor konkurrence der er på søgeordet og afhængigt af hvilket søgeord du gerne vil ranke på, kan det give mening at gå de første 40-200 resultater fra Google igennem, for at se om der skulle gemme sig nogle relevante sider som du kan få til at linke til din side.

2 thoughts on “Inspiration til linkbuilding

  1. Hej Sasa

    Virkelige godt blogindlæg

    Man kan lave nogle provokere nyheder på siden skrive en presse meddeler , jeg selv satser denne gang september at blive godt placeret i en pole konkurrence og så skrive en presse meddeles ud.

    Jeg vil dog ligevel hvad skrive en presse meddeles for medier bemærker ikke en normalt uden sådan en meddeles.

    Man kan også kontakte danske web medier og komme medier det er dog dyrt og mit budget er begrænset jeg kan jo ikke lave 2-3 pole show på en lørdag aften , men hvis du har et produkt som ikke har en fysiske begrænsninger så vil det nok være værdifuld at kontakte sådanne nogle som danske web medier

    Sociale medier aktive der har også en hvis links værdi facebook og google plus så lav også der en masse indhold der og få en masse likes og en masse fan og følger der

  2. Hej Sasa

    Gode indspark

    Oplever sjældent at folk linker til indholder selvom det er fantastisk 🙂 man bliver selv nød til at gå ud og forsøge at få plantet sine links og her kan indhold jo så være en af de værktøjer.

    Vil lige tilføje til delen omkring Google, at man også kan gøre bruge af Googles avancerede søgemetoder. Det skrev jeg tidligere på året et ret populært blogindæg om: http://nikolajmogensen.dk/link-prospecting-med-avancerede-google-soegemaader/ Indlægget viser dig hvordan du kan bruge Google avancerede søgemetoder til at finde de steder du kan linkbuilde fra.

    I den forbindelse vil jeg også anbefale at læse Christopher Hofmans indlæg om hvordan man smartere kan arbejde med link prospecting: http://www.bizzbuzz.dk/saadan-arbejder-du-smartere-med-link-prospecting/

    Håber det kan bruges! 🙂 lækkert med indlæg om linkbuilding

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *