Flere konverteringer: Tre ting der skaffer flere konverteringer til din webshop

At have en succesfuld webshop kræver rigtigt mange ting. Det kræver både gode produkter, gode priser, gode placeringer i Google, samt ikke mindst hurtig levering! Men selv hvis man kan sætte flueben ved alle disse ting, så er det ikke nødvendigvis nok for det der skiller den gode og den rigtigt gode webshop fra hinanden er, at den rigtigt gode webshop gør det let hurtigt og ikke mindst overskueligt at handle hos dig! Så hvis du gerne vil have flere salg på din webshop kommer der her tre simple men yderst effektive tips! 

1: Opret mange landings sider – men hold det simpelt

Det første som man i min verden bør gøre, hvis man vil give sine kunder en god oplevelse og ikke mindst sørge for at de hurtigt og let kan finde det som de søger efter, er ved at oprette mange landings sider.

Fordelen ved at anvende denne approach er at man i forhold til SEO har lettere ved at komme til at rangere på et givent søgeord, hvis det søgeord er henvendt til en specifik kategori eller indgår som en selvstændig kategori på ens webshop.

Dette gælder heller ikke kun for webshops, men kan også med fordel bruges af hjemmesider, der sælger serviceydelser frem for produkter. Fordelene er her de samme som hos en webshop, da det giver brugerne mulighed for hurtigt at finde det som de leder efter.

Et eksempel på denne tilgang ses for eksempel hos konsulenthuset Bigum, der udbyder en lang rækker kurser til ledige, herunder i online marketing, men også inden for regnskabsføring og meget andet.

2: Tilbyd rabatter eller bonusser til dine kunder

En anden ting som hurtigt kan få dig til at skille dig positivt ud fra mængden og ikke mindst vinde kundernes gunst, er ved at tilbyde dine kunder ekstra rabatter eller bonusser.

De fleste webshops kører med både januarudsalg og ikke mindst stærke tilbud ved Black Friday, men det er ikke sådan man kommer til at skille sig ud for man gør jo præcis det samme som alle ens konkurrenter!

Derfor er det bedre at bruge ordet ’bonus’ i sin digitale markedsføring fremfor ordet ’tilbud’. Forskellen er at mange forbrugere i dag er vant til ’tilbud’, men ikke i samme grad til bonusser. Bonusser er noget som vi er vant til, at vi får, hvis vi har gjort os fortjent til det.

Derfor kan man med fordel forsøge at holde ekstra godt fast i tidligere kunder med specielle bonuskampagner, som man brande ad flere kanaler, hvad enten det er Facebook eller over mail.

Et eksempel på en hjemmeside med bonusser er spillesider som Bet365, Bet25 osv. Disse sider bruger ofte gratis indbetalingsnobuser til at aktivere gamle kunder. Da jeg arbejdede hos Hungry gjorde vi noget lignende, da vi introducerede et system der gjorde, at alle kan få deres 10. måltid mad gratis. Dette er ikke et tilbud, men mere en bonus, da det kræver, at man aktivt gør noget for at få den.

3: Få skruet op for din hjemmesides hastighed og få flere kunder

En tredje ting som alt for mange i min bog tager for let på, når de starter en webshop er hastigheds optimering. Jeg har lavet rigtigt mange tekniske analyser i min tid af en lang række forskellige webshops, og fælles for de fleste har i min bog været, at de ikke har været hurtige nok – det vil sige hastigheds optimeret godt nok. Min egen røde streg går ved 80% i Googles Page speed test. Alt under 80% er uacceptabelt!

Desværre er der mange der i min bog glemmer, at det ikke er en selv, der bestemmer om ens side er hurtig nok men udelukkende Google. Det positive er, at det er ret nemt at få en side hastigheds optimeret og selvom man frygter, at det kommer til at koste mange penge, så bare rolig: pengene er givet rigtigt godt ud i sidste ende.

Grunden til dette er, at Google ikke bryder sig om langsomme sider og derfor kan man have masser af både links og tekst og forsøge at ranke på en række gode søgeord, men hvis ikke Google er tilfreds med din hjemmesides hastighed, så kommer du nedad i søgemaskineresultaterne.

Oftest skyldes langsomme hjemmesider at der er problemer med billeder, der ikke er komprimeret ordentligt, samt cache. Derudover kan det også skyldes, at man ikke har en server der er stærk nok til at trække ens side. Hvis dette er tilfældet bør man så hurtigt som muligt skifte hostingudbyder. Jeg kan selv anbefale hostingguiden.dk, hvis I selv har problemer med dette.

One thought on “Flere konverteringer: Tre ting der skaffer flere konverteringer til din webshop

  1. Enig i 3’eren – man kan få meget ud af at justere på hastigheden og dermed give brugeren en bedre oplevelse. Men min erfaring er også, at det er et punkt, som kræver noget mere teknisk indsigt end de første 2 punkter og dermed også et af de områder, som de fleste afventer med at røre ved, som noget af det sidste.

    Det kender jeg i hvert fald fra mig selv 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *