Branding – Hvad er det, og hvorfor?

Jeg havde en diskussion med en af mine bekendte Silas, som ejer garnbutikke kukuk.dk Silas lever af at sælge garn, og han har godt styr på det.  Snakken faldt på branding, og vi havde delte holdninger om, hvad branding præcist består af. Så jeg har lavet et lille skriv om, hvad jeg betragter som granding.

Hvad er branding?

BRANDING! Vi hører det igen og igen, men hvad er branding egentlig for en størrelse, og hvad skal man med branding?

hvad er brandingSlår man op i ordbogen, finder man forskellige definitioner på brandingen såsom brændemærkning, stempling og markedsføring.

Set i en marketingsmæssig perspektiv handler branding helt basalt om, at man forsøger at brændermærke sit budskab, et logo, et navn, nogle værdier eller noget helt andet ind på hovedet på forbrugerne.

Afsenderen af brandingen kan være mange. Det kan eksempelvis være dig selv som person, en sportsklub eller virksomhed.

Formålet med branding er kort sagt at få forbrugerne til huske dig, uanset hvem eller hvad du forsøger at brande.

Du vil derfor gerne brande dig, da du ønsker at få en plads i forbrugerens hukommelse. Nogle af bedste brands verdenen er brands, som mere eller mindre alle kender – fx Coca Cola, Apple eller Christiano Ronaldo.

Hvordan går jeg i gang med branding?

Det er naturligvis meget forskelligt, hvordan man brander sig, og der er et utal af måder at udøve branding på.

Der er helt sikkert også rigtig mange af dine venner og bekendte, som gerne vil fortælle dig, hvordan lige netop du skal brande din nye virksomhed.

De vigtigste elementer for dig, når du skal udøve branding er,  hvad du gerne vil brande, og hvad du gerne vil have forbrugerne til at huske dig for?

Dernæst skal du definere din målgruppe, budget og mulige brandingskanaler – alt sammen for at kunne sammesætte en brandingstrategi og derefter brandingkampagner.

Best practice – Hvem er gode til branding?

Branding kan være en svær disciplin, da det kræver dygtighed at brande sig sådan, at man virkelig bliver husket af forbrugerne. Derudover kræver det ikke mindst penge og en smule held.

Der er masser af gode eksempler på virksomheder og personer, som har været dygtige til at brande sig. Ofte blive Coca Cola nævnt som værende blandt de bedste i verden til branding – hvem kender heller ikke Coca Cola – Always Coca Cola.

De bruger naturligvis enorme summer på branding hvert år (kampagner, reklamer, event osv.) for at opretholde og udvikling deres brandposition og brandværdi, men det kræver bestemt også dygtighed at lykkes med sin branding – brande det rigtige indhold, ramme den rigtige målgruppe(r) osv.

Hvis man skal nævne en dansk virksomhed, som er god til branding må det være spilnu.dk, der virkelig har formået at få det bedste ud af deres medier som tv, Facebook, Google osv. Her er tale om en virksomhed som gang på gang bliver ved med at køre på tv og samtidig være kreativ omkring det set i lyset af hvilken branche virksomheden befinder sig i.

Det er vigtigt at forstå, at branding ikke er noget, som man gør en enkelt gang og så aldrig mere. God branding kræver tid, energi og vedholdenhed.

Kan og skal alle brande sig?

Det enkle svar er nej, men faktisk kan branding være noget for alle i større eller mindre grad. Man kan jo påstå, at alle der har en social medie profil i form af Facebook eller LinkedIn brander sig selv til en hvis grad.

Det er selvfølgelig vigtigt, at du har et budskab, og har noget du vil brande dig på, før du rigtig giver dig kast med smide penge ud til højre og venstre på annoncer og brochurer, hvor der er ikke er en rød tråd i budskabet.

Hvad så hvis man har en affiliate side?

Da jeg startede med online marketing, beskæftigede jeg mig primært med affiliate marketing. For alle som har været i denne branche, kan nikke genkendende til, at det er meget svært at brande en hjemmeside, som i bund og grund leder de besøgende videre til et nyt website, hvor handlingen foregår.

Jeg kender Niclas, og han har siden testmagasinet.dk Niclas har formået at brande hjemmesiden på trods af, at hjemmesiden er en affiliate-side. Måden hvorpå Niclas har formået dette er, ved at tage kontakt til en række førende eksperter indenfor test-branchen. Dernæst har han udgivet gennemførte ekspertindlæg om, hvad det vil sige at teste et produkt, og hvordan man får det meste ud af produktet. På den måde har Niclas fået henvisninger og omtale tilbage til testmagasinet.dk og dermed skabt naturligt trafik, som altid vil være der.

Konklusionen er, at branding kan være noget for dig, hvis du har et formål og vil bruge tid og energi på det, hvilket jo ikke er sikkert.

Men en ting der er sikkert er, at branding er uundværligt, hvis du vil brændemærke din navn fast på hjernerne på alle i samfundet og verdenen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *