3 typer af søgemaskineoptimering – Hvilken en er du?

Jeg har simpelthen så forfærdelig travlt for tiden, at det kan være svært at finde tid til at skrive indlæg og artikler på min blog. Lad mig derfor præsentere Laust Kehlet fra SEO Nørden, og lade ham forklare en ting eller to om søgemaskineoptimering.

Læs også min egen SEO guide

Hej mit navn er Laust Kehlet, og jeg har fået æren af at skrive dette indlæg her på Sasa’s glimrende blog. Normalt går jeg under navnet ’SEO Nørden’, og jeg har brugt en del tid på at arbejde med SEO. I modsætning til mange af mine konkurrenter er jeg ikke særlig teknisk velfunderet, men kommer fra en ret broget baggrund med noget større fokus på det store billede. Det er også det, som dette indlæg bærer præg af og en forklaring af en bestemt form procesorienteret forretningsteori på søgemaskineoptimering.

Der er mange forskellige måder at betragte SEO på fra forretningsteoretiske indgangsvinkler, tidligere har jeg beskæftiget mig med SEO fra et risiko-perspektiv, og det er noget branchen har taget til sig. Jeg vil her forholde mig til en anden klassisk model, som til mit vidende slet ikke er udtalt i Danmark endnu,  hvor SEO betragtes i forhold til det eksisterende marked og de normer, der er herskende indenfor søgemaskineoptimering. Jeg vil ikke i denne artikel gå i detaljer med indholdet af søgemaskineoptimering. Derimod vil jeg forholde mig til 3 forskellige typer af tilgange til søgemaskineoptimering: Den første er det man kalder best practice, den anden er good practice og den tredje og sidste er emerging practice.

SEO som best practice

kage metafor

Hvad er best practice? Lad os sige du skulle bage en kage. Så ville du i denne tilgang slå op på Google og finde den kageopskrift, som passede bedst til den kage du ville lave. Derefter ville du gå ned til din lokale Netto eller Lidl og få alle tingene, du skulle bruge så billigt som muligt. Dernæst vil du tage hjem og følge opskriften fra ende til anden. Du har sikkert fanget hvor jeg er på vej hen med denne lille analogi. Er der en best practice indenfor søgemaskineoptimering?  Ja det er der helt klart. Google har en helt bunke af retningslinjer for, hvad der er best practice. På Amino bliver der konstant diskuteret, hvad der er best practice, og  det er en fremherskende praksis indenfor søgemaskineoptimering, og i min ydmyge fortolkning er det også den fremherskende på global plan. Både SEO eksperter og søgeoptimerings amatører forholder sig i stor stil til standarder, der er sat af Matt Cutts og hans team på Google.

Fordele ved best practice: Man træder sjældent forkert. Specielt hvis man vælger at følge Googles standarder. Men siden hvornår er det kagen, der er begyndt at bestemme hvordan den skal laves?

Ulemper ved best practice: Tilgangen er reagerende og defensiv. Ofte er standarder der er sat, nærmest allerede forældede i funktionalitet. Specielt når det gælder et fag som søgeoptimering.

Model:              Standarder/Teori    —>    SEO praksis

SEO som good practice

Hvad er good practice? Lad os lige vende tilbage til kagerne.  Hvis vi nu i stedet for at læse opskrifterne og standarderne, tog til et madkursus, hvor kokken forklarede og viste os hvordan dejen skulle vendes for at der kom den bedste iltning inden den skulle bages.  Det vil du ikke kunne læse i opskriften. Det samme gælder SEO, hvis vi i praksis prøver at aflure hvordan de såkaldte SEO eksperter gør i praksis. Ikke bare det der står i standarderne, men hvordan alt det mellem linjerne skal og kan håndteres. Der er de mere seriøse hobby SEO folk, der benytter denne praksis, og en stor del naturligvis af professionelle SEO folk.

Fordele ved good practice: Man er med på noderne. Man følger de standarder der endnu ikke formuleret endnu, men som virker i langt de fleste tilfælde. Som regel virker denne tilgang langt mere effektivt – og i særdeleshed i SEO branchen, hvor det teoretiske fundament og standarderne ændrer sig konstant.

 Ulemper ved good practice: Man har ikke standarderne at falde tilbage på, da de endnu ikke er formuleret. Nogle mangler faktisk kendskab til standarderne og har skabt sit virke gennem ren erfaring, hvilket både kan være godt, men også problematisk, da de ikke er af den etablerede SEO skole i Danmark, og derfor ikke nyder så meget faglig respekt.

Model:    Erfaringer fra eget eller andres SEO arbejde  —> SEO Praksis

Emerging practice:

tyrefægter metafor

Hvad er emerging practice? En forlæser på IT Universitet fortalte mig for nyligt i sammenhæng med disse modeller om El Bulli. El Bulli som mange madglade nok kender er eller rettere var en restaurant i det nordlige Spanien, som år efter år vandt prisen for bedste restaurant i verden.  Hvert år havde El Bulli lukket i flere måneder, hvor de ikke holdt fri, men de brugte tiden på at eksperimentere med maden. De havde et vigtigt princip. Der var en masse fantastiske malerier på restauranten, som de eksperimenterende kokke skulle holde sig indenfor tematisk. Men hvordan man tolkede et billede af en tyrefægtning ind i maden måtte man selv definere! Det vi har med at gøre her er den SEO, hvor der ikke længere er fokus på erfaringer per se eller teori og standarder per se. Til gengæld forsøges der at tænkes nyt. Lad os tage den kage der. Den ene viste hvordan man lavede den i hovedet og havde en ret god fornemmelse med at lave kagen. Den anden havde opskriften, som han fulgte til punkt og prikke. Den sidste og nye figur kender både til standarderne i opskriften, og har erfaring med at lave kage. I hans produktion af kagen kigger denne kok op på billedet af tyrefægteren, der angribes af en rasende og fnysende tyr.  Der skal nok bid og aggression ind i denne kage, så igen trækker kokken på sine erfaringer og husker at der er noget med at Chilli og chokolade går godt sammen, så han mikser chili ind i kagen, og skaber Tyrefægter kagen fra El Bulli. Det samme gælder SEO: grib praksis og nogle standarder, betragt dem, lad dem hvile, tag dem tilbage igen og tænk over om du kan bøje dem eller sammensætte dem på en helt anden måde. Steve Jobs levede og brændte for nyskabelser og innovation, og et af hans berømte citater er: Creativity is connecting things! Hos Google har de 80 % regelen, hvilket betyder at 80 % af din arbejdstid skal du benytte på de ting du er ansat til. De sidste 20 % af din arbejdstid bestemmer du selv hvad du vil lave, så lang tid det er nyskabende.

Fordele ved emerging practice: Det helt centrale og fede ved denne tilgang er, at du kan differentiere din tilgang til tingene så meget, at den tager relativt længere tid at efterligne, og at der som oftest falder ekstra godter af et projekt, der i udgangspunktet kun var et SEO projekt. Det kan i visse tilfælde tilføre ekstra meget målrettet trafik.

Ulemper ved emerging practice: Der er ikke nogen viden om konsekvenserne af de projekter man kaster sig ud i. Derfor kan projekter af denne type ofte bliver rigtig dyre uden man får valuta for pengene. I enkelte tilfælde kan de ende med at være decideret farlige for praksis.

Modellen er her:    Teori spillet op mod og med empiri —> Ny SEO praksis

Hvilken type SEO Nørd er du?

Du har nu fået introduceret 3 strategitilgange. Hvilken type er du? Handler du mest ud fra teori eller ud fra empiri, forholder du dig mest til at høre på eksperterne på Amino, eller bryder du rammerne og gør det som er virkelig spændende?

Følg mig og mine artikler. Klik her for at gå til min google plus side. Her deler jeg som regel mine nyudgivelser og nogle gange også andres artikler.

Ellers skal du være mere end velkommen til at besøge min side om, som handler om søgemaskineoptimering.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *