3 ting vi lærte under opstarten af en webshop

learningMit navn er John, og jeg er én af varetagerne bag webshoppen E-ciga.dk, som sælger e-cigaretter til den begyndende ”damper”, som ønsker at trappe ned på rygningen eller helt og holdent at blive smøgerne kvit.

Det har vi gjort i omkring 1½ år nu (vi er i alt 3), og i den forbindelse er jeg rigtig glad for at have fået lov til at skrive dette blogindlæg, hvor jeg kan dele nogle af vores erfaringer. Jeg er sikker på, at enhver iværksætter-spire kan sætte sig ind i situationen, når jeg siger, at det faktisk er enormt meget, vi har lært i processen.

OK, det er den pæne måde at udtrykke sig på. Sagt på anden måde: Hold da kæft, hvor vidste vi ikke særligt meget, da vi startede! Havde vi vist, hvor meget arbejde, der egentlig lå bag en succesfuld shop, så… ja, så havde vi nok gjort det alligevel – for sådan er vi jo som iværksættere evige optimister.

I dag har stort set alle hørt om e-cigaretter, og markedet er så småt ved at stabilisere sig. Sådan var det ikke for et par år siden, hvor det nærmest var som et moderne ”land rush”, hvor alle strømmede til for at finde et stykke jord at slå sig ned på.

Jeg indrømmer blankt, at det oprindeligt ikke var, fordi nogen af os brændte vildt for at sælge e-cigaretter, at det endte med denne branche. At være webshop-ejer? Klart – men ikke nødvendigvis e-cigaretter, som vi egentlig ikke kendte så meget til dengang.Det fører nemlig til første ting af 3 vigtige ting, vi lærte på den hårde måde:

1. Kend dit produkt og vis omsorg for dét og dine kunder.

I dag kan du vække mig om natten og spørge mig om forskellen på en clearomizer og en atomizer. Jeg fortæller dig det sikkert ikke, for det er midt om natten, du er brudt ind i min lejlighed, og det du gør, er ikke normalt. Men jeg KAN forskellen, og det er det allervigtigste. I modsætning til i starten, hvor en e-cigaret blot var en bølge, man kunne hoppe med på.

Jeg er helt overbevist om, at vores øgede kendskab og respekt til vores produkter, hvad de kan, og hvad der rent faktisk egner sig til vores kundegruppe, er med til at øge vores salg. For slet ikke at tale om den bedre kundeservice og informationsniveauet på vores undersider.

Så derfor – hvis du ønsker at komme godt fra start, så er vores erfaring, at det gælder om at gøre det helhjertet. En god idé bliver først profitabel i udførelsen, og der skal man ”committe”, eller ”give sig 100 % ”, som det hedder på dansk.

2. Uden markedsføring og SEO sælger produkterne ikke

Vi var i starten også tilbøjelige til at tro, at folk strømmer til, så snart man har slået dørene op. Vent – hvilke døre? Lige præcis. Folk besøger din fysiske butik, fordi de har set den eller måske kender den kæde, som butikken er del af. Men sådan forholder det sig ikke online. Der er man ikke synlig ”af sig selv”, og det gælder, hvad enten du sælger e-cigaretter, gummistøvler eller bananer.

Vi var derfor nødt til at lære en del om online markedsføring og de programmer, der hører med. Analytics, Adwords og generel organisk SEO. Planen var helt fra starten at starte ud med annoncer, men langsomt lade de tilfredse, tilbagevendende kunder, word of mouth og organisk SEO afløse.

Det har også langt hen af vejen virket. Men der, hvor salget virkelig tog fart i begyndelsen, var gennem de alternative kanaler. At blive spontant nævnt i en blog omkring emnet, komme på en guide-site omkring e-cigaretter og lignende. Det hjalp altså at tænke udenfor boksen.

3. Markedet ændrer sig hele tiden

Som nævnt tidligere er e-cigaretter mere populære (og berygtede) end nogensinde før. Men denne vækst er ikke ligelig fordelt. Er salget af e-cigs f.eks. steget med 20 % indenfor et år på landsplan, betyder det ikke nødvendigvis, at vores shop nyder 20 % højere omsætning. Det er det, jeg mener med, at markedet har stabiliseret sig. Man har endelig fået en god fornemmelse for, hvem de store spillere er, og hvem den øgede interesse gavner mest. Men sådan var det ikke for bare 2-3 år siden.

På den måde var vores område med e-cigaretter temmelig unik. Hvis du åbner en tøjbutik, har du allerede en idé om, at du kommer til at dyste mod giganter som Magasin, H&M og Nelly. Men for få år tilbage var der endnu ingen giganter på markedet indenfor e-cigaretter. Det var et helt åbent marked, hvilket skabte andre vilkår og markedsføringsmuligheder end i dag. For slet ikke at tale om den offentlige sundhedsdebat, konkurrencen fra ”Big Tobacco”, nye SEO-muligheder / faldgruber osv.

Vi synes, at E-ciga er rigtigt godt med, men det kræver opmærksomhed og tid at være med på de seneste trends, hvilket til dels har hjulpet med succesen over tid.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *